Los bericht bekijken
Oud 25 januari 2015, 15:48   #107
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Citaat:
Moskeeën sluiten de deur voor niet-moslims

29/03/2008

ANTWERPEN - In verschillende moskeeën verliepen de debatten over de film van Geert Wilders gisteren achter gesloten deuren. Tijdens het belangrijke vrijdaggebed gold de regel: niet-moslims niet toegelaten.

Bij de Antwerpse moslimgemeenschap was de film van Wilders gisteren hét gespreksonderwerp van de dag. Slechts een handvol Antwerpse moslims had de 16minuten durende film gisterenochtend al gezien, maar iedereen had er een mening over.

Tijdens het vrijdaggebed, het belangrijkste moment van de week voor elke gelovige moslim, zou Wilders' film uitgebreid aan bod komen in de Antwerpse moskeeën. Wat zouden de imams, die in de moslimgemeenschap veel respect genieten, adviseren? Het bleef geheim. Meeluisteren was niet mogelijk, want de directie van verschillende moskeeën ontzegde niet-moslims de toegang. Onder meer in moskee El Mouslimine, een van de bekendste moskeeën van Antwerpen, besloot de directie zowel niet-moslims als de pers buiten te sluiten. Vlak voor het vrijdaggebed werd er nog even druk overlegd, maar het bestuur van het gebedshuis was het er al snel over eens. 'Alleen moslims.' En de deuren gingen dicht.

'Dat is jammer', zegt de bekende Antwerpse imam Nordine Taouil (foto), die nog probeerde te bemiddelen. 'Zoiets wekt natuurlijk een foute indruk. Een moskee is namelijk een openbare ruimte, waar iedereen welkom moet zijn. Als we stellen dat in onze moskeeën geen grote staatsgeheimen verteld worden, moeten we dat ook bewijzen en moet iedereen kunnen meeluisteren. Probleem is dat we ook in ons land iemand als Wilders hebben rondlopen. Filip Dewinter probeert ons op dezelfde manier af te schilderen, waardoor heel wat moslims zich geviseerd voelen. Maar laat het duidelijk zijn: alleen door de dialoog aan te gaan, kunnen we onze situatie verbeteren.'

Bij afloop van het vrijdaggebed toonden verschillende gelovigen zich bijzonder kritisch over de Nederlandse film. Maar over de inhoud van de preek wilde niemand iets kwijt.
http://www.nieuwsblad.be/cnt/r21q1chi
Citaat:
Marokkaanse moskee krijgt geen erkenning
01 maart 2008
De moskee El Mouslimine in de Jan Palfijnstraat krijgt geen erkenning van Vlaams minister Marino Keulen (Open VLD), niettegenstaande positieve adviezen van de stad en de provincie.

Minister Keulen erkende wel de Pakistaanse moskee Noor-ul-Haram aan deVan Kerckhovestraat en de Turkse moskee Mehmet Akif in de Dendermondestraat. Het zijn meteen de eerste Antwerpse moskees die de zegen van de overheid krijgen. De Marokkaanse moskee El Mouslimine deed zowat een jaar geleden mee een aanvraag voor een erkenning, maar stuitte op het veto van minister Keulen. De stad en de provincie gaven een positief advies, maar de staatsveiligheid niet. Die gaf trouwens ook geen negatief advies, maar geen enkel. De reden is dat de moskee pas een nieuwe imam heeft, die de speurders van de staatsveiligheid nog niet konden natrekken.

Daardoor heeft de Marokkaanse gemeenschap als enige dus nog geen erkende moskee. Burgemeester Patrick Janssens (SP.A) belooft wel mee te zoeken naar een oplossing.

Toch is minister Keulen niet van plan een uitzondering te maken. Want hij wil maar één keer per jaar, op het einde, zo'n tiental moskees in Vlaanderen erkennen, netjes geografisch verdeeld en over de verschillende gemeenschappen(krg)
http://www.standaard.be/cnt/m41opll5
De echte reden is de nieuwe imam, meer bepaald de extremistische Nordine Taouil.
In April 2010 bepleitte hij het dragen van de Niqaab. De vrouw hoort aan de haard en niet op straat. Als ze op straat komt moet ze "schaamte" tonen en de niqaab dragen.

http://www.dailymotion.com/video/xd3...ne-taouil_news

Citaat:
In juni 2012 draait hij zijn kar 180 graden.

https://www.youtube.com/watch?x-yt-c...-ts=1421914688
Het is de moskee waar Nordine Taloui imam is dat deze Vlaamse kinderen geleerd werd om zich te gedragen zoals het de moslims graag zien: biddend met gebogen hoofd en de kont naar omhoog.

Welke school of leerkracht zich hiervoor leende vind ik nergens terug.
Waarom die kinderen onherkenbaar werden gemaakt begrijp ik ook niet goed.

Met mijn kinderen zouden ze dat in alle geval niet lappen! Die komen alleen nog in een kerk voor een trouw of begrafenis, en zelfs d�*t is mij teveel. Mij krijgen ze in alle geval in géén kerk meer na mijn dood. Daar heb ik via een notariële akte een stokje voor gestoken.