Discussie: Wat zijn manieren?
Los bericht bekijken
Oud 31 januari 2015, 17:17   #5
Kristof Piessens
Parlementsvoorzitter

Standaard

Wel, als je als buitenlander geïntegreerd blijkt te zijn in het nieuwe thuisland, kan ik daar best creatief mee omgaan..

Eerste wat ik zou doen is de omgeving observeren en de mensen eens uitnodigen van wie je met zekerheid kunt weten dat ze er vrij open in staan om jouw cultuur van waar je afkomstig bent uit te leggen en te laten leren, met reizen ligt dat iets moeilijker, alhoewel hier op politics was er toch ene die veel heeft gereisd waarvan ik de indruk heb dat die weinig van de plaatselijke cultuur heeft meegekregen.

Tweede wat ik dan zou doen is de mensen vooral geen angst aanjagen als ze jou tegenkomen want je blijkt afkomstig van een ander land dat geïntegreerd is in bvb België.

Maar 'retorisch' waarom zou je afkomstig uit een ander land de regels van dat land willen toepassen in het nieuwe thuisland ?

Een multiculturele samenleving betekend an sich dat er in een land een diversiteit aan verschillende mensen zijn die allemaal een andere basisland hadden, maar is dat een noodzakelijkheid dat de duizenden plaatsen allemaal dezelfde regels hanteren ?

Dat zou althans toch de bedenking moeten zijn met een vraag dat het een onmogelijkheid is om een multiculturele samenleving te hebben waarbij de culturen van een andere plaats elkaar ontmoeten en dan spreekt het ook vanzelf dat de trakke regels van deze gemeenschap anders zijn dan van een ander gemeenschap, indicatoren hiervan zijn de wijze waarop een maaltijd genuttigd wordt, die zijn zo verschillend dat je inderdaad de vraag stelt over waarom de mes en vork zijn uitgevonden ?

De mes en vork zijn uitgevonden als etiket en hygiënische beleefdheid....

Maar he, ik eet zo nu en dan graag met mijn handen, een kippenbilletje is moeilijk hanteerbaar met een mes en vork lijkt me, da's dan een uitzondering op de beleefdheidsregel !

Laatst gewijzigd door Kristof Piessens : 31 januari 2015 om 17:21.
Kristof Piessens is offline   Met citaat antwoorden