Los bericht bekijken
Oud 4 februari 2015, 15:01   #51
Avsjo Roger
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door werkman Bekijk bericht
Vanzelfsprekend ben ik het met U eens dat onze kennis van meerdere vreemde talen een verrijking kan zijn en ons baat brengt bij onze handelsactiviteiten.
Maar desondanks vind ik dat Engels de voorrang moet krijgen op gelijk welke vreemde andere taal.
Dat de Walen geen Nederlands moeten leren vind ik vanzelfsprekend.
En bovendien kunnen zowel Vlaming en Waal dan in de toekomst met mekaar gelijk welk gesprek voeren in .....het Engels.
Dat aan onze universiteiten sommige cursussen gegeven worden in het Engels vind ik trouwens belangrijk maar dat sommige kandidaten dan nog tijd moeten vrijmaken om hun
schoolkennis van die taal bij te schaven vind ik dan weer een beetje teveel.
Die tijd kunnen ze op dat ogenblik beter besteden aan het aanleren van stof die geleerd wordt in de richting die ze kiezen.
Sorry dat er wat tijd over gegaan is voraleer ik een bedenking over "Engels eerst" formuleer...

Het is een "Weites Feld" (groot terrein) van elementen, waarbij ik maar (ongeordend) enige bedenkingen wil formuleren zonder er té diep op in te gaan.

- De engelse taal is momenteel zo groot dat ze begint uit elkaar te vallen:
het meest verspreide eengels is nu het zgn. "Indische" Engels met ruim
400 miljoen "native speakers" (mensen die de taal van bij de geboorte spreken) ; officieël heeft het Engels (alle versies) nu meer dan 1 miljoen woorden, zodat een "grondige" kennis in de ware zin van het woord eigenlijk
niet mogelijk is.
diverse universziteiten in Groot Brittanië hebben het "Oxford English" afgeschaft en vervangen door de "American" versie.

Conclusie : het "onbestaande" internationale Engels mist de duidelijkheid vereist voor een goede communicatie.

-een grote internationaal gebruikte taal is ondrhevig aan een internationale trend ... Via Aramees, Latijn, Grieks, Duits,Italiaans, Spaans en Frans kwam men via de europese imperialistisch-kolonialistische "verovering" van rote werelddelen tot de huidige winnaars Engels & Mandarijn (met Spaans, Portugees, Japans ...) op de achtergrond..

conclusie : in ieder geval zijn die talen "besmet" door de imperialistische geschiedenis van hun resp. propagerende staten. Ter verduidelijking :
Het Engels is de "overwinnende taal" in een gebied waar eveneens keltische
talen en andere germaanse kleinere talen gesproken werden idem dito voor het Frans, het Duits, het Italiaans, het Spaans, Het Nederlands...

boutade : "Een taal is een dialect met een leger"

-Het ideaal van een niet militair-ideologische taal die rationeel en duidelijk is
bestaat : Esperanto. Ondanks miljoenen sprekers, duizenden "native speakers" (denaskaj parolantoj) breekt deze taal niet door. Dro. Zamenhof
de bedenker van de taal streefde naar 10 miljoen sprekers, aan het huidig ritme zal daar no zeker enkele 10tallen jaren voor nodig zijn en waarschijnlijk zullen de vertaalcomputers de zaak overnemen.

conclusie : ondanks alles blijft het Esperanto een interessant gegeven en nuttig als "handleiding" om de constructie van alle bestaande talen te' begrijpen en hulpmiddel om talen te leren. Maar tot slot is er de ongelofelijke ervarin om als verse Esperantospreker plots in je bewustzijn opgenomen te" worden in de wereld van de menselijke culturen en een direct niet aan vertaling onderhevige gevoelens van één aarde voor één mensheid... wellicht het grootste werk vergelijkbaar met de bouw van pyramides, afsluitdijken muren...

Een recent initiatief van de Esperantogemeenschap is de vertaling van alle engelstalige Wikipedia-artikels in het Esperanto...

(V. Hugo)
Avsjo Roger is offline   Met citaat antwoorden