Het communisme is een internationale beweging, die toch niet cultureel-gebonden pleegt te zijn. M.A.W., het zou cultureel (en taalkundig) neutraal moeten zijn, toepasbaar voor elk volk in de wereld. Ik heb de indruk dat de communisten en de andersglobalisten enthousiast zijn meegesprongen op de angelsaxische kar wat betreft internationale communicatie. M.a.w. ze bezondigen zich aan dezelfde imperialistische taalpolitiek als die waar ze tegen strijden. Logisch?
Het engels is enkel en alleen een wereldtaal omwille van economisch imperialisme van voornamelijk de VS. Het Engels wordt op een imperialistische manier opgedrongen aan de rest van de wereld. De taal is toch de ziel van een volk, dus vraag ik me af of de communisten wel het belang inzien van de huidige taalpolitiek in de wereld. Willen de communisten een cultureel conformistische wereld? Ze zouden moeten kiezen voor een neutrale taal, die echt het internationalisme in zich draagt en het Esperanto is een taal die de verbroedering van de volkeren in zich draagt. De idealen van de communistische beweging en het Esperanto zijn dus in veel opzichten hetzelfde.
Bovendien is het Esperanto veel simpeler aan te leren dan het Engels. Als u de doorsnee afrikaanse imboorling wil betrekken bij de strijd voor een rechtvaardige wereld ben je beter af hem eerst Esperanto te leren (hooguit een half jaar is genoeg om vlot te spreken) dan Engels.