Los bericht bekijken
Oud 13 februari 2015, 14:07   #91
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Wat is het probleem?

Wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat het een meerwaarde is als kinderen meertalig opgevoed worden. En dat het voor een goede taalontwikkeling beter is dat kinderen de moedertaal leren. M.a.w. dat de moeder haar eigen taal tegen kinderen spreekt.
WELK "wetenschappelijk" onderzoek? In Nederland heeft wetenschappelijk onderzoek ondertussen aangetoond dat Onderwijs in Allochtone Talen er helemaal niet voor zorgt dat kinderen beter Nederlands spreken;
Meertaligheid heeft zijn voordelen: iemand die Frans, Engels, Duits en Nederlands spreekt geraakt heel Europa rond. Iemand die Urdu, Mandarijns en Swahili spreekt geraakt hier niet verder dan zijn voordeur.

Vlamingen komen vertellen hoe belangrijk meertaligheid is, als ware het dat wij nooit meer dan Westvlaams hebben leren spreken is een belediging op zich.

Toen ik peuter was woonden we in Spanje. Alhoewel ons verblijf daar maar anderhalf jaar heeft geduurd waren mijn eerste woordjes Spaans. Dit is hoe men zich aanpast aan een land waar een andere taal wordt gesproken. Zowel mijn moeder als vader leerden op die korte tijd spaans spreken en converseerden met buren en kennissen. (zonder extra subsidies voor taallessen);
Het dochtertje van mijn poolse poetsvrouw (die thuis spijtig genoeg hoofdzakelijk Pools spreken) spreekt PERFECT Nederlands (ze is nu 11 jaar). Nochtans hebben ze haar op school nooit onderwijs in haar moeders-taal gegeven en nochtans is vooral de moeder slecht in nederlands.
U gaat er dus van uit dat indien ze net zoals haar moeder zowel Pools als Russisch had aangeleerd gekregen op school, ze haar Nederlands véél beter onder de knie had gekregen?

Citaat:
Wij spraken als kinderen thuis enkel onze Limburgse streektaal. Idd voor mijn eigen kinderen. Dat heeft ons nooit belet om later behoorlijk de Nederlandse standaardtaal te leren. In tegendeel, het was later een hulp om gemakkelijker andere talen aan te leren.
astemblieftzeg! ikzelf spreek als je het zo telt ondertussen een taal of tien. Geboren in WestVlaanderen ben ik verhuisd naar Zeeuws Vlaanderen, dan Oost-Vlaanderen (Waasland), vandaar naar Antwerpen, dan terug naar Oost-Vlaanderen(Gent), en uiteindelijk beland in Antwerpen(Linkeroever), bovendien heb ik dus Spaans aangeleerd gekregen in de wieg, dan ABN op school, dan nog Frans, Engels en Duits. Doe ik het goed zo?

Er is wel één voorwaarde: kinderen moeten van jongsaf (voor eerste studiejaar) al het standaard AN geleerd hebben. Het lijkt me dan ook noodzakelijk dat men de kleuterschool verplicht maakt vanaf bv de ouderdom van 3 jaar.[/quote]
waarom de kleuterschool verplicht maken? Mensen die inzitten met de opleiding van hun kinderen sturen deze ook zonder verplichting naar school. enkel degenen die het geen knijt kan schelen wat er met hun kinderen gebeurt houden hen thuis.
Door de schoolplicht op drie jaar te brengen ondermijnt men de vrijheid van de ouders die wèl met hun kinderen inzitten en vb. nu nog buiten de schoolvakanties op verlof willen gaan.

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden