Los bericht bekijken
Oud 20 februari 2015, 14:48   #91
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Kinderen weerbaarder opvoeden. Psychologisch geweld mag beantwoord worden met fysiek geweld als zelfverdediging.

Ik geloof niet in al die "loop naar de leerkracht, schakel het gerecht in, etc etc.."-zever. Uit mijn ervaring was de enigste efficiente manier om pesters het zwijgen op te leggen, er eens op te toeken.

Voordat ge het afvraagt: ik kom van een katholieke jongensschool. Vechtpartijen waren daar dagelijkse kost. En de dag erna was je terug vriendje met ene waar je mee hebt liggen vechten. Ik vind dat gezonder en natuurlijker dan die feminine zachte "zeg het tegen de leerkracht" onzin. Dat heeft nog nooit niks opgelost. Ik ben pest-vrij opgegroeid overigens. Mijn broer, die niet zo assertief was, heeft afgezien.
Daar valt zeker iets voor te zeggen. Maar niet ieder kind durft op die manier te reageren, dus moet je de status van pesters wegnemen, en duidelijk maken dat omstaanders, klasgenoten deel uitmaken van de relatie pesters en slachtoffers en verantwoordelijkheid dragen, ook wanneer je " niets doet".
Tijden zijn veranderd, ik zou nu geen kind of jongere meer aanraden op de vuist te gaan, voor je het weet heb je een mes in je lijf of wacht een hele familie je op.
alice is offline   Met citaat antwoorden