Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mvd
Zo gek is het toch niet, vermits je hoe dan ook antwoorde.
|
Let toch op je spelling, man. Je wou een antwoord op de vraag wie van wie de dubbelnick was. Met dat soort vragen hou ik me niet bezig, geheel los van het feit dat ik weet dat jij een dubbelnick van Nietzsche bent.
Citaat:
De stelling ''als kallikles orthodox marxist is, is chomsky ook orthodox marxist'' slaat nergens op.
|
Les 1 in het argumenteren: "Wat je zegt, slaat nergens op." is geen valabel argument.
I.p.v. dat soort welles-nietes spelletjes, stel ik je liever de volgende vraag: beschouw jij Noam Chomsky als een "orthodox Marxist"? Er zit geen valsstrik in deze vraag, ik probeer gewoon eerlijk een mogelijk misverstand tussen ons uit de weg te werken.
Citaat:
Ik bracht u aanvankelijk dan ook niet onder bij het technologisch determinisme, maar bij het orthodox marxisme. Technologisch determinisme past perfect binnen het marxisme, wat niet wil zeggen dat het exact hetzelfde is. Nu doe je alsof ik een foute beschrijving gaf van marxisme of orthodox marxisme, wat ik niet deed. In dat soort kinderachtige spelletjes ga ik niet mee.
|
Technologisch determinisme past niet in het Marxisme. Een sleutelbegrip in het Marxisme is de klassenstrijd.
Citaat:
Een encyclopedie kan perfect een omschrijving bieden van ideologische stromingen.
|
Je kan het denken van iemand als Marx niet reduceren tot "ideologische stromingen". Een ideologische stroming is overigens dikwijls zo'n misverstand gebaseerd op een samenvatting in een encyclopedie. Nogmaals het denken van de meest subtiele geesten der mensheid kan je pas begrijpen als je jaren hun teksten leest en ze tot je laat doordringen.