Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freespirit
Ik vind het altijd 'grappig' dat mensen die zich economisch 'liberalist' noemen veelal voorstander zijn van zulk dienstenchequesysteem. Zulk systeem neigt echter naar planmatig georganiseerde interventie door de overheid, het model van het vroegere Oostblok !
Men zou de gespendeerde middelen beter aanwenden om langdurig werkzoekenden terug te integreren in het gewone arbeidscircuit, nu worden ze in feite uit het circuit weggetrokken, veroordeeld om eeuwig en zeven dagen met dienstencheques te blijven werken.
Bovendien schept men bij de 'gebruikers' een niet-noodzakelijke behoefte om huishoudelijke taken uit te besteden die de mensen anders gewoon zelf zouden doen. Hou er ook rekening mee dat die gespendeerde euro's ook nergens anders mee aan kunnen worden uitgegeven.
|
en waar zou je die "langdurig werkzoekende poetsvrouwen"
terug integreren? Er bestaat nu eenmaal geen markt voor
witte poetsvrouwen (excuse my French): zij gaan gewoon terug in het zwart werken.
Of ik nu die gespendeerde euro's in het zwart spendeer aan poetshulp of in het wit: ik kan ze sowieso maar één keer gebruiken.
Waar haal je het in je hoofd dat er een "niet-noodzakelijke behoefte" wordt gecreëerd? Ik neem aan dat jij met twee werkt en twee kinderen hebt die niet enkel naar school maar ook buitenschoolse activiteiten hebben, waarna jij ook nog een avondje of twee uw eigen hobby's wil uitoefenen? Maar och ja, vrouwlief moet dan maar na haar drukke dagtaak tot een uur of tien de kuis doen, wassen en strijken zeker? Ze heeft toch niks anders te doen.