Zelf schakel ik als alternatief steeds meer over naar de Nederlandse zenders voor mijn duiding. In de eerste plaats voor internationaal nieuws, Nederlandse koetjes en kalfjes kunnen mij nog minder bekoren dan de Vlaamse, want ik woon ten slotte niet in Nederland. Maar de kwaliteit van de internationale reportages en duiding is wel merkelijk hoger dan die bij het VRT-journaal of zelfs Ter Zake. Ik vind het verbazingwekkend dat in NL items aan bod komen die hier nooit ter sprake komen. Je mist dus veel als je enkel op de VRT vertrouwt.
VTM is voor mij zeker geen alternatief voor het falende VRT-journaal, te veel 'roddel' en Dag Allemaal televisie, uiteraard is de VRT al niet veel beter meer.
We hebben terug iemand nodig aan het roer van de publieke omroep die resoluut durft te gaan voor kwaliteit, ook al betekent dit een pak minder kijkers. Maar nu hebben we het slechtste van beiden onder Soenens, de kwaliteit daalt en ook de kijkers dalen schijnbaar. Dan zit je wel met een fameus probleem !
Natuurlijk vind ik ook dat ons Bjornke zo snel mogelijk moet opkrassen. Zijn paternalistische houding door te veel 'slecht nieuws' niet te vermelden en geforceerde 'feel good' in het journaal te steken, bevalt mij allerminst. Kan je misschien als uitgangspunt nemen op Ketnet om de kindertjes geen slapeloze nachten te bezorgen, maar volwassenen hebben recht op de naakte waarheid, ook al is deze gruwelijk en ondraaglijk ! Of pretendeert hij een missiepaterke te zijn die de negerkes in de Congo onder zijn hoede wil nemen ?
Ik blijf alleszins bij NPO voor mijn nieuwsgaring, verder is er ook nog de BBC World en gelukkig krijg ik ook af en toe eens de 'Frankfurter Algemeine' te lezen, want met de zogenaamde Vlaamse 'kwaliteitskranten' is het nog slechter gesteld. Maar dat is uiteraard een gans ander topic waard.
|