Los bericht bekijken
Oud 27 februari 2015, 22:42   #6
Nr.10
Secretaris-Generaal VN

Nr.10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gelukkoos Bekijk bericht
Uplace is een verplaatsing van de detailhandel van dorpscentrums naar zulks een complex als Uplace.
Dus voor de dorpen en steden rond Uplace (en verder) een slechte zaak.
Immers gemeentes trekken geld op van kleinhandelaars, en niet van werknemers in bijvoorbeeld Uplace.
Uitgezonderd Machelen die er wel centen voor optrekt.
'Uplace is een vehikel van de Chinese machtspolitiek die onze welvaart bedreigt'
27 feb 2015
Holslag: Ik maak me erg kwaad om het uitblijven van een volwaardige economische strategie. De regio's die nu de bevoegdheid hebben, moeten dat proces durven te sturen. Ik hoor van de N-VA dat de Vlamingen wijs genoeg zijn om voor zichtzelf uit te maken wat goed voor ze is en waar ze willen gaan shoppen. Inderdaad, in een echte vrije markt kan de burger louter op basis van vraag en aanbod rationele keuzes maken. Maar de vrije markt is een mythe: de hele economie wordt door politieke interventies gemanipuleerd, van de beslissing van de Europese Centrale Bank om de geldsluizen te openen tot het industriële beleid van China dat zich een weg dumpt uit zijn overcapaciteit. Wat wordt het aanbod van zo'n Uplace? Negentig procent made in China, honderd procent zelfs als het gaat over Primark, de modeketen die Bart De Wever toch zo graag naar Antwerpen wil lokken. Zien ze het dan niet? Ze verschuiven wat werkgelegenheid en scheppen een vals gevoel van welvaart. Dat zijn eigenlijk vehikels die de economische ambities van landen als China helpen waarmaken en die onze welvaart bedreigen. De Wever zou beter wat harder zijn best doen om de containerschepen die in Antwerpen aanmeren terug te laten varen met volle containers kwaliteitsgoederen made in Flanders.
Politicoloog en China-expert
Jonathan Holslag
haalt ongenadig uit
naar Uplace en Bart De Wever.