Los bericht bekijken
Oud 1 maart 2015, 14:58   #6782
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Geert C

Citaat:
De bewijzen zijn hier al tientallen keren aan bod gekomen. Als jij ze niet gezien hebt dan is het omdat je ze niet wil zien.
Welke bewijzen? Geef eens een link naar een neutrale, betrouwbare bron (dus niet het pentagon...)
Het dichtste bij "bewijs" is een reportage in de Russische krant Kommersant waarin soldaten toegeven mee te vechten in Oekraïne, nadat ze ontslag namen uit het Russische leger.

Citaat:
Voor wie hou je ons eigenlijk?
Niet alles is een complot, soms begaan mensen ook moorden zonder opdrachtgevers. Wie gaf de opdracht voor de moord op Els Borst? Zo kun je hier ook beginnen hé.

Citaat:
Een beetje ernstig blijven hé. Tot een jaar geleden werd Oekraïne geregeerd door een corrupte potentaat.
Oekraïne is nog steeds even corrupt, en Yanukovich is democratisch verkozen, dus geen potentaat.

Citaat:
Je kan moeilijk verwachten dat dat land, dat zich bovendien in een oorlog bevindt, van de ene dag op de andere een moderne rechtstaat met een werkend justitieapparaat wordt.
Nee, maar je ziet een achteruitgang. Massamoorden zouden tot een jaar geleden wel vervolgd worden, nu niet meer omdat dit niet past voor het regime dat aan de macht is. Anderzijds worden opposanten wel met veel energie vervolgd, wat tot een jaar geleden niet het geval was.
In Rusland, Kazachstan, Belarus etc. wordt elke moord onderzocht, of de echte opdrachtgevers gevonden worden en of er zijn is een andere vraag, maar de moord wordt tenminste onderzocht. Overigens zijn die regimes tegenwoordig veel te gesofistikeerd geworden om opposanten zomaar te vermoorden, ze worden daarentegen aangeklaagd wegens andere redenen, of er wordt druk op hen gezet op andere manieren.(daarom geloof ik niet dat Putin iets te maken heeft met de moord op Nemtsov) In Oekraïne daarentegen opereren uiterst-rechtse milities in totale straffeloosheid, moord is er een politiek wapen wat er op wijst dat we hier met een primitief regime te maken hebben.

Citaat:
Eerder zei je dat in Rusland geen enkele moord onopgelost blijft...
Dat klopt ook, ook de moordenaars op Nemtsov zullen gevonden worden. Of de moordenaars op Maidan, in Donbas of in Odessa ooit vervolgd, laat staan bestraft, zullen worden lijkt mij zeer onwaarschijnlijk.

Citaat:
Natuurlijk is dat geen excuus.
En toch komt dit regime er mee weg. Blijkbaar is geo-politiek voor het Westen belangrijker dan mensenrechten. Dat wisten we natuurlijk al langer in het Midden-Oosten, Latijns-Amerika, etc. maar nu gaat het over Europa.

De VS maken zich trouwens grote zorgen over anti-Amerikaanse partijen die het erg goed doen in Europa. Vroeger bestond een gladio-netwerk om te verhinderen dat communistische partijen via verkiezingen aan de macht zouden komen, dat onder andere verantwoordelijk was voor de coup in Griekenland en de moord op Aldo Moro. Ik vrees dat Europese elite, samen met de VS, nu aan het overwegen zijn om iets gelijkaardigs op te richten om te verhinderen dat nog meer pro-Russische partijen aan de macht komen zoals in Hongarije en Griekenland.

Citaat:
Onvoorstelbaar hoe doofstom jij blijft als het over de mensenrechtenschendingen in Rusland gaat.
Ik ben daar niet doofstom voor, als je m'n vele posts doorneemt van voor de crisis in Oekraïne zul je zien dat ik het regime in Rusland, en mensenrechtenschendingen daar, veroordeel en aanklaag, ook voor Putin een boeman werd in het Westen. Maar op deze draad wordt dat al voldoende gedaan, en bovendien zijn de mensenrechtenschendingen in Oekraïne ernstiger en wordt erover gezwegen in het Westen.

Citaat:
Waarom vrezen zoveel Russische milieu- en politieke activisten dan voor hun leven?
Bijna alle politieke moorden van de laatste 25 jaar in Rusland werden bevolen door corrupte lokale politici (bvb. Khadyrov) of maffiosi. Noch Putin, noch Yeltsin gebruikten politieke moorden als onderdeel van hun beleid.
Overigens zag je veel meer moorden in de jaren 90 dan nu, bvb. op journalisten maar ook op bekende Russen (bvb. Talkov https://www.youtube.com/watch?v=qRKKB2TJMMw).

Citaat:
De 26 vervolgden in de Bolotnaya-zaak denken daar anders over.
Waarschijnlijk politiek gemotiveerd, maar ze begingen wel degelijk overtredingen van de wet. In Oekraïne worden mensen vervolgd enkel en alleen wegens het uiten van kritiek op het regime.

Citaat:
Maar goed, ik ken jouw discours ondertussen al een beetje... als wij hier honderd voorbeelden van politieke vervolgingen in Rusland geven, dan zal jij honderd keer beweren dat het niet om politieke vervolgingen gaat.[
Dat zeg ik niet, ik zeg alleen dat de situatie in Oekraïne erger is, en dat het Westen, behalve mensenrechtenorganisaties, doofstom blijft uit geo-politieke overwegingen.
tomm is offline   Met citaat antwoorden