Los bericht bekijken
Oud 2 maart 2015, 09:52   #77
dalibor
Secretaris-Generaal VN

dalibor's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freespirit Bekijk bericht
Allerminst ben ik globaal genomen een BDW-fan, maar aangaande de blokkering van de 'onderwijshervorming' steun ik hem grotendeels. Zaken als 'de Latijnse' leveren nog steeds aantoonbaar hoge kwaliteit af en het is niet voor niets dat het Vlaamse ASO-onderwijs nog steeds bij de besten van Europa en zelfs de wereld is !

Zet alle leerlingen samen in het secundair en je krijgt eenheidsworst en ook een globale nivellering van het niveau. Leerlingen krijgen veel te veel vakken en studiegebieden die ze niet interesseren, verveling slaat toe en daaruit volgen dan weer vervelende neveneffecten als elkaar pesten en schoolmoeheid op jonge leeftijd. Je ziet dat zelfs al in het vijfde en zesde studiejaar van het basisonderwijs, kinderen waarvan je weet dat ze het intellect niet hebben om ooit unief te gaan doen zitten samen met bollebozen die misschien het nut niet inzien van handwerk en allerhande knutseltaakjes (ik behoorde duidelijk tot die laatste groep).

Ik weet het, het is zeker niet politiek correct wat ik hier boven beweer, maar het is de harde realiteit. Leerlingen die in een foute studierichting of onderwijsvorm zitten, maar die de capaciteiten en mentaliteit hebben om daaruit te geraken die zullen er wel geraken. We hebben daar systemen genoeg voor (middenjury, tweedekansonderwijs, volwassenonderwijs, ...).

Als academicus zijnde hoop ik overigens sterk dat het hoger onderwijs terug een pak selectiever wordt in haar studentenwerving (te begrijpen op basis van intellect en vaardigheden, niet op basis van verhoging inschrijvingsgeld !). Wat we nu bij ons allemaal binnenkrijgen, je wilt het echt niet weten !
Er is een vreemde paradox. De overgrote meerderheid van de mensen zal zeggen dat een technische opleiding niet minderwaardig is. En dat het verkeerd is en masse voor het ASO te kiezen. De werkelijkheid toont dat die overtuiging niet blijkt uit de keuze van studierichtingen.

Dus moet er iets gebeuren. Maar dat krijgt men niet gedaan, cfr het standpunt van de N-VA onder de vorige regeerperiode.

Trouwens, de bedenkelijke kwaliteit van instroom in het hoger onderwijs bewijst toch net dat er in het secundair iets moet veranderen? Waarom pleit je dan voor een status quo?
dalibor is nu online   Met citaat antwoorden