Los bericht bekijken
Oud 4 maart 2015, 19:50   #105
freespirit
Minister-President

freespirit's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hamac Bekijk bericht
We hebben in het ASO Latijn en Moderne wetenschappen als voornaamste richtingen.
Schrap de richting industriële wetenschappen in het TSO en breng het onder in het ASO onder de noemer 'technische wetenschappen'.
Die richting zal dan wel populairder worden, zowel bij de leerling als bij de ouders omdat alle leerlingen rond hetzelfde niveau hangen.
In het TSO breng je die leerlingen onder in een school waar het niveauverschil tussen de verschillende richtingen te groot is.
Het is bovendien belachelijk om leerlingen die later de 'denkers' zullen worden in de eerste graad van die achterlijke praktijkwerkjes te laten maken.

Rond de leeftijd van 12 jaar moet men toch al een zicht hebben op de capaciteit van het kind. Zij die de capaciteit niet hebben om een denker te worden, moet men niet in die richting duwen.
Zij die de capaciteit wel hebben, kunnen de keuze maken aangezien niet iedereen een denker wil worden.

Willen ouders hun kind in een bepaalde richting duwen 'om te proberen', laat hen dan instaan voor een deel van de kosten ingeval van falen.
Ons onderwijs is te kostbaar (als asset) voor deze experimenten en bovendien neemt het resources weg die anders nuttiger konden besteed worden.

Het TSO voor de doeners waar je ook twee niveaus hebt.

Juist.
Ga ik grotendeels mee akkoord. Zonder pretentieus te zijn kan ik ook bij twaalfjarigen in 95 % van de gevallen voorspellen of ze zijn weggelegd voor (theoretisch) hoger onderwijs of dat ze beter met hun handen kunnen gaan werken. Vaak zie je dat zelfs al op nog jongere leeftijd.

Ik zou nog willen aanvullen met het voorstel om bepaalde richtingen in het ASO grondig te hervormen of desnoods gewoon af te voeren. Neem nu humane wetenschappen, in principe zou dat moeten voorbereiden op hogere richtingen in de menswetenschappen (psychologie, pedagogie, sociologie, filosofie, geschiedenis, communicatiewetenschappen, ...). Cijfers wijzen echter uit dat de slaagpercentages hoger onderwijs uit deze richting bijzonder laag zijn. Jongeren die uit de wetenschappelijke, Latijnse of wiskundige richtingen komen en die toch voor menswetenschappen kiezen, die zijn door de band veel succesvoller ondanks het 'ontberen' aan secundaire vooropleiding. Toen ik nog in het secundair onderwijs stond, noemden wij humane wetenschappen tussen de collega's onderling de vuilbakrichting van het ASO. We zagen daar veel leerlingen die ongetwijfeld goed zouden draaien in het TSO, maar die dat van hun ouders niet mochten omdat ze het een schande vonden om hun kinderen tussen dat 'krapuul' van het technische te steken. Natuurlijk waanzin ! Ik zie eerlijk gezegd het nut niet goed in om deze ASO studierichting nog te behouden.

Ook mogen/moeten ze quota opleggen welke jongeren aan unief en hogeschool aan opleidingen menswetenschappen beginnen. Het mag duidelijk zijn dat er dat nu veel te veel zijn. Ik vraag mij echt af of het een meerwaarde is elk jaar duizend eerstejaarsstudenten psychologie, pol& soc of communicatiewetenschappen te hebben. En met pas afgestudeerden daar plaveien ze de straten mee. Sommigen gaan zelfs uit 'noodzaak' in de Starbucks of de Pizza Hut werken. Beetje zonde, lijkt me.
freespirit is offline   Met citaat antwoorden