Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke
Daar zie ik niets raar aan.
Instructeurs van rijscholen kennen de tranjecten die op het examens gereden worden en gaan daar op oefenen.
|
Er zijn helemaal geen trajecten ....
Er is sprake van verplichte doorgangspunten, die de kandidaat loot door een nr. van 1 tot 10 door te geven wanneer hij zich aan het loket aanmeldt. Het nr. dat hij geloot heeft, staat trouwens ook mee vermeld op de examen-uitslag.
Het gaat dus niet om trajecten. Een examinator moet x aantal verplichte doorgangspunten opnemen in de het examenparcours. Maar de examinator is volledig vrij in zijn keuze van volgorde waarin hij die doorgangspunten opneemt. Tevens is hij vrij in zijn keuze vanuit welke richting hij een verplichting doorgangspunt opneemt in zijn parcours.
Met een beetje google, kan elke vrije begeleider trouwens in een wip die verplichte doorgangspunten zélf ook vinden op het internet. Neem dan vervolgens nog een straal van zowat twintig minuten rond het examencentrum, en je weet als vrije begeleider perfect waar de examinator je zoon of dochter zoal kan langssturen tijdens een examen.
Een examinator wordt bij wijze van GPS (toestelletje) dat hij bij heeft, trouwens gevolgd om te zien of hij die verplichte doorgangspunten opgenomen heeft in het traject of niet. Neemt hij 1 of meerdere doorgangspunten niet op in zijn parcours, dan moet hij dat kunnen verantwoorden. Bijvoorbeeld het kruispunt is ingevolgde een verkeersongeval volledig afgesloten. Of de examinator maakt voortijdig een einde aan het examen omdat de kandidaat te gevaarlijke capriolen uitgehaald heeft, en de examinator in het kader van ieders veiligheid te ingewikkelde kruispunten vermijdt. De kandidaat is dan toch al gebuisd.
Ik, noch m'n collega's gaan een kandidaat trouwens leren om
"trajectjes uit het hoofd te leren". Dergelijke kandidaten zouden namelijk elke vorm van fatsoenlijk verkeersinzicht ontberen, en daardoor al snel door de mand vallen.