Los bericht bekijken
Oud 8 november 2004, 21:58   #24
Stefanie
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Koriander
dat idee van 'het westen inpalmen' heb ik altijd debiel gevonden.
Ze zouden echt een groot technologische voorsprong moeten hebben omdat te doen, zoals de Amerikanen op de Native Americans, maar voor de rest zie ik niet hoe.

De moslims teveel discrimineren zou daarentegen een 'rome'-effect kunnen hebben. Wanneer de Romeinen de Christenen achtervolgden maar dat nadien heel het Romeinse Rijk zich bekeerde tot het Christendom.

Ik denk dat de mensen die enige spiritualisme hebben, voor de islam gaan kiezen, omdat die godsdiens het meest geleden heeft en dat de mensen die een godsdienst nodig hebben zich in de Islam gaan herkennen. Dat noem ik dan het martelaar-effect.
Bij de oude Romeinen was er een enorm grote kloof tussen arm en rijk. Jezus richtte zijn woord aan iedereen, maar vooral voor de armen, de verdrukten en de verschoppelingen bracht hij hoop en steun. Bij de oude arme Romeinen waren aanvankelijk de Egyptische godin Isis en haar zoon Horus heel populair, terwijl de rijke Romeinen Jupiter en zo aanbaden. Arm en rijk aanbad dus dikwijls niet dezelfde goden.

In Rome waren er veel buitenlandse slaven, althans nadat het Romeinse rijk was uitgebreid. Naar het schijnt werd de val van het Romeinse rijk veroorzaakt doordat ze te veel buitenlanders binnenlieten.
Stefanie is offline