Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anselmo
Het zijn altijd de separatisten geweest, die gedurende de eerste week alle vreemde pottenkijkers van de crash-site geweerd hebben, terwijl ze zelf intensief de wrakstukken "onderzochten"! Iedereen heeft gezien wat dat betekende. Hun liefjes liepen met "gerecupereerde" spulletjes rond, zoals make-up van de slachtoffers.
Zelfs toen de Nederlanders ter plaatse waren, stond er steeds een gemaskerde rebel naast hen toe te kijken en te zeggen waar ze mochten lopen en waar niet. Zogezegd voor hun veiligheid. Het heeft niet mogen baten. Er zijn toch nog een aantal essentiële bewijsstukken ontsnapt.
Ter illustratie enkele berichten uit die periode i.v.m. met de stroeve houding van de rebellen.
http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/buitenland/1.2037136
|
Het bericht waarnaar je verwijst is van 19/7/2014 10:15 - dus minder dan 48u na de crash.
De separatisten werden zelf overrompeld door de enorme chaos van die dramatische gebeurtenis en dachten in die eerste uren misschien nog dat Oekraïne via een soort van Trojaans paard terrein trachtte te heroveren of zo. Dat zou hun aanvankelijk aarzelende houding kunnen verklaren.
Op zo korte tijd konden zeker niet alle sporen m.b.t. de verantwoordelijkheid worden gewist. Er werden in die beginperiode trouwens vooral lijken verzameld. De verslagenheid en verwarring was enorm.
Toen toonde men hier op TV o.a. een man die een knuffeltje van een van de slachtoffertjes vasthield en het begeleidend commentaar was iets over respectloosheid e.d. Toen ik kort daarna naar RT keek, zag ik toevallig het volledige fragment van die reportage. Wel, die man hielp bij de berging van de lijken, zag tussen de brokstukken dat knuffeltje liggen en stak het in de lucht, waarna hij piëteitsvol neerknielde en duidelijk geëmotioneerd zijn onbegrip voor zo 'n wreed lot toonde en in tranen uitbarstte. Dat van die make-up heb ik ook gezien. Er zullen zeker meer van die ontoelaatbare dingen zijn gebeurd, o.a. ook diefstal van geld, maar hier werd dat al te gretig veralgemeend en voorgesteld als lijkenschennis op grote schaal.