Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox
Een generatieschip. Niet nieuw, dat idee.
Wel te bouwen met de huidige technologie.
|
Er zitten nog een aantal haken en ogen aan bijvoorbeeld het life support system, wat nog moeilijker wordt als je bijvoorbeeld ook nog voedsel wilt verbouwen, plus dat het gewoon lastig blijft om zonder aanvoer van nieuwe grondstoffen of energie (er zijn nogal weinig energiebronnen die je af kan tappen in de interstellaire ruimte, sterrenlicht opvangen schiet nou niet bepaald op). Maar het is in ieder geval wel iets waarover iedereen het eens kan zijn dat het ruim mogelijk is binnen de bekende beperkingen van het universum.
Het probleem met een generatieschip daarnaast is dat je van een startpunt naar een doel reist, en er zijn nogal veel doelen in de Melkweg. Een alternatieve aanpak zijn Von Neumann machines: robot-raketten die zichzelf kunnen repareren en bijtanken op hun doelplaneet, en daar kopieën van zichzelf kunnen maken, waarna elke raket richting een eigen nieuw doel vliegt. Op die manier kan je alle kanten tegelijk op verkennen, in een bol dit zich uitzet met misschien wel procenten of tientallen procenten van de lichtsnelheid, als de apparaten goed genoeg zijn. En als de voortstuwing een beetje slim gebruik maakt van bijvoorbeeld een idee als zonnezeilen ben je niet eens super afhankelijk van precies de goede planeten met de juiste hulpbronnen vinden. Het nadeel is tweeledig. Enerzijds ben je nog steeds niet zelf naar de sterren aan het reizen, en ook als je raketten een radio achterlaten bij elke beschaving die ze vinden ben je nog steeds met een vertraging van jaren zo niet millennia aan het praten. Anderzijds heb je vrij weinig controle over je ruimte-konijnen plaag zodra je de eerste raketten loslaat. Wie weet wat je allemaal vernielt daar buiten. Dat zou pas een belabberd first-contact scenario zijn, als er een groot ruimteschip landt, vliegende robotjes al onze uranium, plutonium en zwaar water oogsten, onze rare earth minerals worden gebruikt om een kopie van het ruimteschip te maken en ze vervolgens met zijn tweeën weer vrolijk wegvliegen. En bedankt hè, aliens die misschien wel al tienduizend jaar dood zijn.
Nu ik dat zo uittyp wil ik daar trouwens graag een hele slechte film over zien, een soort Independence Day die eindigt met dat het hele verzet zinloos is en het ruimteschip simpelweg klaar is met ons. Ik zie een rol voor Tom Cruise.
Als die warptheorie of een andere loophole wel blijkt te kunnen sta ik overigens vooraan mee te dansen hoor. Lijkt me wel leuk, weet alleen niet hoe realistisch het is.