Los bericht bekijken
Oud 24 maart 2015, 04:25   #77
koppijn
Minister-President

koppijn's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bovenbuur Bekijk bericht
Oké, ik hoopte eigenlijk op een paar zinnen met uitleg. 20 minuten aandachtig luisteren is nogal lang, als ik die moeite moet doen om een post van een paar regels lang te begrijpen. Maar ik scan zelf wel. Ik kan die zin die jij quote niet zo snel vinden, maar het grootste deel van het verhaal lijkt erover te gaan dat bacteriën signaalmoleculen produceren en vervolgens reageren op bepaalde concentraties van die signaalmoleculen. Dat is een grappig systeem, maar het is ook absoluut niet moeilijk om na te bouwen. Je kan best elektronische schakelingen bouwen die een kleine hoeveelheid warmte afgeven en boven een bepaalde temperatuur nog weer iets anders doen, wat dus alleen is als er genoeg van die schakelingen in een klein genoege ruimte aanwezig zijn (of in de zomer, maar we kunnen ook best met kleine tankjes stikstof en een sensor voor die concentratie werken hoor).
Jij richt je op het zuivere chemische mechanistisch aspect maar mist de clou. Een organisme onderscheid zich als geheel van zijn omgeving. Dit in tegenstelling met een instrument die reageert op zijn omgeving zal een organisme interageert op zijn omgeving. Het heeft een eigen dynamiek. Als men zoiets zou willen vertalen in robotica moet het niet alleen een zelflerend programma hebben, wat mogelijk is, maar ook de mogelijkheid om zich te herprogrammeren. Het moet zijn eigen evolutionaire dynamiek kunnen volgen. Of zoiets wenselijk is daar kan men vraagtekens bij stellen. Wij kennen het dynamisch proces bij levend organismes namelijk overleven en reproduceren. In een omgeving met beperkte bestaansmiddelen heeft dit nogal gewelddadige gevolgen. Bezin eer je begint.
Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  2.PNG
Bekeken: 345
Grootte:  82,4 KB
ID: 97619