Onderwijs en religie horen niet samen, alle religie moet zoveel mogelijk uit ons onderwijs gebannen worden. Dit voorbeeld toont nog maar eens aan hoeveel miserie er anders van komt !
Helaas hebben we hier nog een lange weg voor de boeg, wetende dat 70 % van ons onderwijs in handen is van het katholieke net, in se al een onverenigbaarheid met ons 'geheiligd' principe van scheiding tussen Kerk en Staat.
Over de specifieke case hier kan ik me niet uitspreken, maar ik verwerp het uiteraard dat een katholiek meisje gedwongen wordt om mee te stappen in de islamrituelen. Net zoals ik het niet fijn vind als atheïst om meegesleurd te worden in de katholieke ritus.
Nu goed, een louter bezoek van een gebedshuis (zij het katholiek, protestants, orthodox, moslim, joods, boedhistisch of hindoe) van een ander geloof kan voor mij wel nog als dit kadert in een soort van cultureel of historisch programma, met name om andere culturen en opvattingen te leren kennen of om kunsthistorische redenen. Zo ga ik op reis naar Spanje of Italië ook graag historische kerken en kathedralen bezoeken, maar dan louter voor hun kunst en geschiedenis.
|