Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scherven A. Mok
Zou ik wel willen zien. Spijtig genoeg geen tv of breedband. Het vorige debat was een oogopener voor me, met een De Wever die de wet afwees en een goddelijke moraal bepleitte.
|
Breedband is hier wellicht voor nodig.
Het debat draaide om "de obediëntie van de homo's, die dat niet mogen uiten achter het loket van de stad".
Vermeersch begon met de stelling dat hij op dat vlak akkoord is met het principe van de neutrale uitstraling van de ambtenaar.
Hij gaf pakkende voorbeelden.
De Wever introduceerde zijn loketjanet. Dat is al lang de onthaalbediende in het hoofdkwartier van de nva, die zichzelf zo benoemt. O.a. omdat het zo duidelijk is dat hij homo is.
De Wever gaf ook het voorbeeld: mocht een vrt-journalist zijn werk doen met een t-shirt waarop staat "abortus is moord". De journalist mag dat denken, maar, op die welbepaalde plaats, niet uitdragen.
De Wever was kwaad op de twitterende partijvoorzitters die hem inhoudloos verweten van homo-onvriendelijk te zijn.
Vermeersch legt uit dat het een vervelende realiteit is, dat de pers één of enkele items uit een lang interview pikt, om dat in de focus te stellen. Waardoor er een verkeerde boodschap de wereld in gestuurd wordt. De pers doet dat met iedereen, Vermeersch heeft het zelf ook meegemaakt.
Het woordgebruik van obediëntie was humoristisch cynisch bedoeld. Men moet toch van ver komen, zegt De Wever, om mij van homofobie te verdenken.
Vermeersch merkt op dat Castro een homohater was. Die stopte homo's in de gevangenis. Daar zwijgt men over.
Even een flash back interview: wat De Wever in zijn mail box krijgt, is te erg om op tv te vermelden, maar neigt zeer erg naar een Pim Fortuyn scenario.
Tot hiertoe ongeveer de helft van de uitzending.
.