Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anonymous
Ik woon in een stad waar ...
|
Laat me raden, het is niet "een stad" maar "'t stad"
Maar, ik moet je gelijk geven. In principe zou 41% van de stemmen moeten staan voor 41 % van de zetels. Praktisch gezien (we zitten in een "representatieve" democratie...) zal er moeten afgerond worden. En ergens heb je ook een kiesdrempel nodig. Maar, het principe blijft wel geldig.
Verplichte vrouwen op een lijst? Larie en apekool! Niets te verplichting, zet op de lijst wie je wil. Er is geen enkel argument om te zeggen dat de lijst een weerspiegeling moet zijn van de maatschappij. Stel je voor: 50% vrouwen, 50% mannen, X% dokters, Y% fabrieksarbeiders. Z% jonger dan 30 jaar, A% tussen 30 en 40, ... (je begrijpt het wel).
Ook de lijststem is een problematisch geval. Alhoewel... Ik kan me perfect voorstellen dat er mensen zijn die niet met politiek bezig zijn, en het verschil niet goed weten tussen kandidaat 1 en 2 van een bepaalde partij. Een lijststem kan een oplossing zijn. Maar dan bijvoorbeeld op zo'n manier dat de eerste lijststem voor de eerste op de lijst is, de tweede stem is voor de tweede, enzovoort. Op die manier kan er een maximaal verschil van 1 stem zijn tussen de eerste en de laatste, in elk geval komende van lijststemmen.
Dus ik ben het eens met MichelD. Maar ik wil ook iets toevoegen. Ik heb een hekel aan regelingen die op niets slaan, aan regelfetisjisten. Maar, als het gaat om de democratie zelf, moeten er strenge regels gelden. Bijvoorbeeld op verkiezingsuitgaven. Het is een schande dat, zoals in de VS, zo'n grote bedragen worden gespendeerd aan campagnes. Het is een schande dat op die manier kleine partijen, met misschien wel betere ideeën, worden benadeeld. Ik ben voorstander van een strenge controle op verkiezingsuitgaven, en dat die niet meer mogen zijn dan een bepaald bedrag. En dat bedrag moet niet te hoog zijn, zodat iedereen die het ziet zitten, kan meedoen. Pas dan is er echte democratie.
Voor de rest: niet te veel regels graag. Laat de democratie puur blijven: het is het volk dat beslist, en niet de partijvoorzitters!
Groeten,
Linus