Los bericht bekijken
Oud 7 april 2015, 11:11   #1
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 82.096
Standaard Vooraf bestemmingen van soorten belastingen

Sommigen mensen pleiten om de opbrengsten van bepaalde belastingen voor te behouden voor specifieke doelen.

Dit is er een van, die vandaag in de krant staat:
titel: Bouw wil dat opbrengst kilometerheffing naar wegen gaat
link: http://www.standaard.be/cnt/dmf20150407_01618053


Ik vind dat geen goede zaak, en eigenlijk een zwaktebod.
De staat moet simpelweg voldoende centen voorzien voor fatsoenlijke wegen.

Straks krijgen we zo'n wirwar van belastingen: deze is voorbehouden voor controle op fiscale fraude; een andere is voorbehouden voor sociale fraude; de opbrengst van de taks op petflessen dient om de Vlaamse kust wat op te kuisen ... bla bla ...
De opbrengsten van het boetefonds gaat blijkbaar al naar de flikken. Hoe strenger ze zijn, hoe meer er verdeeld kan worden.

Politiekers kunnen zo'n leuke dingen wel gebruiken om een belasting verteerbaarder te maken, maar toch - zo vind ik - komt het er op neer dat ze hun verantwoordelijkheid niet durven opnemen.
En die verantwoordelijkheid is: we leggen zo weinig als mogelijk belastingen op aan de mensen, en die belastingen die we opleggen gebeuren best op intelligente manier (arbeid niet kapot belasten, gedrag dat ongewenst is meer belasten dan gedrag dat wel gewenst is ... bla bla ...),
en al dat (weinige) belastingsgeld dient aangewend te worden om de burgers fatsoenlijk te bedienen,
en daar bovenop nog eens met zo weinig mogelijk verspillingen (als dubbele boekhoudingen, vb. omdat belasting zo of zo voorbestemd is voor dit of voor dat).



Citaat:
De bouwsector pleit ervoor dat de opbrengst van de kilometerheffing integraal naar onderhoud en ontwikkeling van transportinfrastructuur gaat, in het bijzonder van wegen.

In een gezamenlijk persbericht argumenteren de Vlaamse Confederatie Bouw, de Waalse Confederatie Bouw en de Confederatie Bouw Brussel-Hoofdstad dat het niet meer dan logisch is dat de inkomsten van de kilometerheffing terugvloeien, aangezien de weginfrastructuur zorgt voor de opbrengst.

Marc Dillen, directeur-generaal van de Vlaamse Confederatie Bouw, wijst erop dat bouw-gerelateerd vrachtvervoer één van de grootste betalers is van de heffing. 'De opbrengsten moeten dan ook gaan naar onze sector, en naar mobiliteit'. Bijkomend argument is de moeilijke situatie waarin de wegenbouw zich bevindt.

Wat Vlaanderen betreft, moet de opbrengst van de kilometerheffing specifiek gaan naar de realisatie van de missing links - de ontbrekende schakels in het wegennet- en het onderhoud, aldus de topman van de Vlaamse Confederatie Bouw.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden