Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door non-conformist
En hoe lossen we een crisis op in het hedendaags kapitalisme ? Door bellen te blazen en bankiers te voorzien van vers geld gepikt van spaarders. Geweldig toch
|
De centrale banken blazen de bellen mijn vriend ? Dat is dus staatinterventie...
Ik vraag mij af of journalisten economie uberhaupt enigermate begrijpen. Neem nu bvb de cacao prijzen die stijgen. Dan tonen ze een grossist die 1-2% marge een gigantisch magazijn, en per ton verkoopt. Dan tonen ze een handelaar op de London stock exchange die gewoon op derivaten zijn geld verdient.
En dan was zogoed als de conclusie klaar: het is de schuld van de speculanten.
Nu kijk mijn vriend: het enige dat die derivative handelaar doet is harder nadenken, en betere algoritmes ontwikkelen en betere wiskunde loslaten op die marktgegevens. Die betere gegevens zorgen dat hij de markt kan 'liquider' maken. Dus hij koopt en verkoopt aan een marktprijs die hij inderdaad mee helpt bepalen. Ofwel doet hij inderdaad de prijs dalen (dan horen we de vrt niet klagen dat de markt daal door de speculanten, want stel u voor als de olieprijs daalt, heb je al één journalist horen denken dat de speculanten nu geld verdienen ? die kunnen zich dat zelfs niet inbeelden dat je toch geld kunt verdienen... ) je voorspelt gewoon beter de markt, en je pakt gewoon betere posities... Daarover gaat liquiditeit op de markt geven...
Nu als je de markt efficienter maakt, dan verdien je daar geld aan inderdaad, maar denk nu echt niet dat die makelaar ervoor zorgt dat de markt stijgt of daalt.