Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje
Enkel aan deze posting kan ieder verstandig mens opmaken, dat jij heel zwak bent in talen.
Voor sommige mensen is het zelfs heel moeilijk, soms zelfs onmogelijk om een tweede taal onder de knie te krijgen, andere leren sneller vreemde talen dan ze kunnen optellen. Deze mensen gebruiken vaak ook niet hun moedertaal om in te denken, maar de taal waarin ze een gesprek aan het voeren zijn.
Tijdens gesprekken doen zij vaak ook niet de moeite om alles eerst om te zetten naar hun moedertaal, wat tijd kost en vaak de waarde van het gesprek doet verloren gaan.
|
Maar wat ben je er concreet mee, als je veel verschillende talen onder de knie hebt (buiten dat je een goede tolk bent) ?
Kortom, een echte polyglot zal en moet zijn gave combineren met een andere discipline om nuttig te zijn. Iemand die veel talen kan, en ze ook heel snel leert, kan er buiten wat tolk spelen niet veel mee indien hij dit niet kan combineren met bijvoorbeeld goede management/sales skills.
Meertaligheid moet geen doel an sich zijn. Een goede ingenieur/wetenschapper/technieker die meer talen kan, dat is een grote meerwaarde.
En ik ben drietalig, dank u. Engels, Frans en Nederlands. Ik vind dat eigenlijk best voldoende en ik kan me meer als voldoende behelpen hiermee. In mijn vakgebied is er buiten het Engels toch geen andere taal.
Citaat:
Latijn is inderdaad geen slecht vak, maar zou moeten verdwijnen als studierichting en een keuze vak moeten worden in alle richtingen.
Het is niet de waarde van de taal die hier ter discussie staat, maar de waarde van de studierichting en die is op zich waardeloos.
Een leerling uit het ASO, studierichting Latijn, is na het behalen van zijn A2, een ongeschoolde arbeider die vaak niet eens in staat is om achter de vuilkar te lopen. Terwijl een leerling uit de andere ASO en TSO studierichtingen na het behalen van zijn A2 direct inzetbaar is op de arbeidsmarkt, maar even goed kan verder studeren in het hoger onderwijs. Voor de BSO leerlingen is er dan weer een gebrek aan studieaanbod in wiskunde om zonder extra lessen met succes hogere studies aan te kunnen.
|
Correct.