Los bericht bekijken
Oud 13 april 2015, 19:59   #41
vuggie
Parlementsvoorzitter

vuggie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eliyahu Bekijk bericht
Bs'd

Graag gedaan.
Citaat:
Ik hoef mijn gelijk niet te halen, ik HEB gelijk.

Citaat:
Je bedoelt: Het is nog veel anti-semitischer dan de rest.
Jezus was Joods en onder de Joden, het was dus meer felle kritiek/oppositie maar geen antisemitisme in de huidige zin van het woord. Het stamt immers uit een milieu van Joden die het onderling niet eens waren.

Johannes 4:
22 Gijlieden aanbidt, wat gij niet weet; wij aanbidden, wat wij weten; want de zaligheid is uit de Joden.
23 Maar de ure komt, en is nu, wanneer de ware aanbidders den Vader aanbidden zullen in geest en waarheid; want de Vader zoekt ook dezulken, die Hem alzo aanbidden.
24 God is een Geest, en die Hem aanbidden, moeten Hem aanbidden in geest en waarheid.

Citaat:
Het gaat er niet om of jij er wel of niet iets mee kan, het gaat er om wat de bijbel zegt:

"“Toen sprak God al deze woorden: Ik ben J-H-W-H uw God die u uit het land Egypte, uit het diensthuis geleid heb; GIJ ZULT GEEN ANDERE GODEN VOOR MIJN AANGEZICHT HEBBEN. U zult voor uzelf geen beeld maken, geen enkele afbeelding van wat boven in de hemel, of beneden op de aarde of in het water onder de aarde is. U zult zich daarvoor niet neerbuigen, en die niet dienen, want Ik, J-H-W-H, uw God, ben een jaloerse God, die de misdaad van de vaderen vergeldt aan de kinderen, aan het derde en vierde geslacht van hen die Mij haten, maar Die barmhartigheid doet aan duizenden van hen die Mij liefhebben en Mijn geboden in acht nemen."
Exodus 20:1-6

Je kan dus wel zeggen: "Ja maar dat bevalt mij niet, en daarom verzin ik maar een andere god", maar zo werkt het dus niet.
Johannes heeft het nergens over een drie-eenheid. Eerder het tegenovergestelde.

Johannes 14:28 Gij hebt gehoord, dat Ik tot u gezegd heb: Ik ga heen, en kom weder tot u. Indien gij Mij liefhadt, zo zoudt gij u verblijden, omdat Ik gezegd heb: Ik ga heen tot den Vader; want Mijn Vader is meerder dan Ik.

Johannes en degenen voor wie hij schreef waren joden, zij het geëxcommuniceerde joden. Uit de synagoge gezet wegens hun geloof in Jezus als de messias. Maar vastbesloten aan te tonen dat zij met hun geloof in Jezus hun tenach (joodse bijbel) beter begrepen dan hun tegenstanders.

Het wordt echter een heel ander verhaal wanneer niet-Joodse christenen zich op dit evangelie gaan beroepen om aan te tonen hoe slecht de Joden waren omdat zij Jezus als messias hebben afgewezen en tenslotte hebben laten kruisigen. Nog erger wordt het wanneer christenen uit de andere volken zich tegen de Joden keren omdat zij hen, al leven zij eeuwen later, verantwoordelijk houden voor de dood van Jezus. Wij kunnen dus concluderen dat het evangelie van Johannes op zichzelf oorspronkelijk niet antisemitisch was, maar dat het wel tot een antisemitische uitleg aanleiding heeft gegeven. Bij lezing en in de uitleg luistert het dus nauw.

Laatst gewijzigd door vuggie : 13 april 2015 om 20:00.
vuggie is offline   Met citaat antwoorden