Los bericht bekijken
Oud 16 april 2015, 16:23   #477
Aurora_Borealis
Parlementsvoorzitter
 
Aurora_Borealis's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 november 2005
Berichten: 2.220
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Op zich is het sowieso een uitstekende zaak dat zoveel mensen de fiets nemen in Kopenhagen. Het enige wat er volgens dit artikel gebeurt is dat de fiets zodanig veel succes heeft, dat de infrastructuur niet meer voldoet en dat deze de groei niet kan bijbenen. Kortom, mist uitbreiding van de infrastructuur en mits wat doordachte organisatie kan men hieraan eenvoudig weg tegemoet komen.
Het alternatief zou zijn dat al deze mensen zich met de auto zouden verplaatsen, wel dan pas zou je echt kunnen spreken van een catastrofale situatie met enorme files en bijhorende vervuiling, lawaai, enz. Kortom, teveel mensen die de fiets nemen kunnen er nooit echt zijn daar de fiets het perfecte vervoersmiddel is in stedelijke of dichtbevolkte gebieden om je vlot, flexibel, stil en milieuvriendelijk te kunnen verplaatsen.

Wat betreft de frustratie bij fietsers; overal waar er teveel mensen bijeen zitten krijg je frustraties net zoals wanneer je teveel dieren op een kleine oppervlakte bijeen zet. Dan is het ook binnen de kortste keren hommeles. Teveel voetgangers bijeen, teveel fietsers bijeen, teveel automobilisten bijeen, … bij alle deze groepen zal er wel enige vorm van frustratie te bespeuren zijn.

Doordat de auto zoveel plaats inneemt en weinig agiel is, zal dit type van voertuig sneller voor situaties zorgen waarbij frustraties de kop opsteken. De auto op zich geeft ook een vals gevoel van veiligheid en onaantastbaarheid en zorgt er tevens voor dat je frustraties niet kan afbouwen. Integendeel, door opeenvolgende situaties nemen deze enkel toe … tot wanneer het potje overkookt en ze elkaar de benen van het lijf zagen met bosmaaiers en dergelijke.
Nochtans heeft em gelijk... zelf nog niet zo lang geleden in Kopenhagen vertoefd (in de buurt van station Nørreport) en die veelheid aan fietsers geeft gewoon overlast. Tegenover voetgangers gedragen fietsers zich als de sterke weggebruiker. Overal liggen de trottoirs bezaaid met fietsen, waardoor ik als voetganger voortdurend de rijbaan op werd gedwongen (of erger het fietspad..). Bij oversteekplaatsen wordt je als voetganger de voeten van onder je lijf gereden. Verkeersborden (o.a. verbodsborden) in winkelstraten zijn van geen tel... en dan te bedenken dat de stad Kopenhagen ooit nog campagne heeft gevoerd om voetgangers fietshelmen te laten dragen omwille van de 'veiligheid' (I kid you not).

Als Vlaamse steden zich willen spiegelen aan Kopenhagen (*kuch* Gent *kuch*) en er iets is wat lof verdient in Kopenhagen, dan is het hun metro (van Ansaldo-Breda makelij trouwens).
Aurora_Borealis is offline   Met citaat antwoorden