Aangezien laat beter is dan nooit, zou ik nog enkele zaken willen opmerken over het systeem dat Jonas Elossov promoot.
1) Hij stelt: Als een kapitalist (met zijn onderneming) winst maakt dan worden arbeiders
uitgebuit aangezien de kapitalist deze winst genereert op de rug van die arbeiders.
Stel: Er zijn twee ondernemingen (A en B) die volledig
identiek zijn. Dwz, evenveel arbeiders, dezelfde machines, de arbeiders voeren dezelfde taken uit, zijn daarin even efficiënt en worden evenveel betaald (want alle arbeid is volgens Jonas E. gelijkwaardig)...
Echter, er is
één verschil tussen de ondernemingen, namelijk door een toevalligheid is de organisatie binnen de onderneming A anders dan die in onderneming B, waardoor A winst maakt en B niet (B is break-even).
Als ik dus Jonas Elossov's redenering volg dan wil dat zeggen dat de arbeiders in onderneming
A uitgebuit worden (want er is winst) en die in onderneming
B niet, terwijl ze identiek dezelfde arbeid verrichten en hetzelfde vergoed worden. Het kapitaal is overigens identiek in beide ondernemingen.
Straf.
2) Hij stelt verder dat de mensen in zo'n systeem de job zullen uitoefenen die ze het liefst doen, want daarin zijn ze het meest productief (Dit klopt trouwens al niet). Maar wat als iedereen (of een overgroot deel van de bevolking) het liefst timmerman zou zijn? Dan zou volgens hem iedereen timmerman moeten worden want daarin zijn ze dan het meest productief volgens zijn redenering en dat is een goede zaak. Oké, maar dan hebt ge wel een bevolking die voor pak 60% uit timmermannen bestaat. Wat kan je daarmee aanvangen? Hoe gaat er eten op tafel komen? Welke kleren ga je dragen?
In een vrije markt economie zorgen de markten er automatisch voor dat alles wat nodig is voor de mensen ook geproduceerd wordt. Maar uiteraard zijn er spelregels nodig in een markt om niet te onstporen waarvoor de overheden dan (zouden moeten) zorgen. En in sommige landen is dat nog niet het geval, maar naarmate de derde-wereld landen zich zullen ontwikkelen en afstand zullen nemen van dictatoriale en andere regimes, zullen ook die landen gelijken op de onze en zal uitbuiting niet meer aan de orde zijn. Want daar is het u toch om te doen, niet?
Er zijn nog vele andere zaken waarop ik zou kunnen/willen ingaan, maar ik ga nu eten en ik ben blij dat "het systeem" niet beslist heeft wat er op het menu staat. Anders was dat waarschijnlijk hout.