Los bericht bekijken
Oud 24 april 2015, 08:18   #68
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door satiper Bekijk bericht
Onze aantallen blijven stijgen (mondiaal van 3 miljard naar 7 miljard op een 50-tal jaar).
Stijgende welvaart bracht mee dat in het westen nagenoeg iedereen over een wagen beschikt. Aantallen mensen/aantallen wagens resulteert in een aantal problemen (onder meer filevorming, milieuhinder, ….
Sturing in de aantallen (mensen) wordt nog teveel als politieke zelfmoord beschouwd vrees ik (werk aan de winkel) dus moeten er andere paden bewandeld worden om vermelde problemen te verhelpen.
Eén van die mogelijkheden ligt in het aanmodigen van fietsgebruik.
De Fiets en zeker de elektrische fiets biedt behoorlijk wat mogelijkheden, vooral voor woon/werkverkeer.
Welke criteria kunnen zoal een rol spelen in de keuze van vervoermiddel?

1) Tijd, waarschijnlijk belangrijkste criterium voor velen
Wat is de snelste manier om op mijn werk te raken?
Naarmate er steeds meer mensen en wagens bijkomen wordt de gemiddelde snelheid van een wagen steeds kleiner (mede door inherente snelheidlimieten).
De fiets wint op dat vlak dus terrein, zeker als het over gaat over fietsen met elektrische hulpmotor.
Zoals aangegeven en hier al vermeld kan je met sommige van deze fietsen behoorlijke snelheden halen.

2) Comfort
Hier blijft de wagen toch wel met kop en schouders bovenuitsteken.
Zelfs een scooter of motor (waar ook geen lichamelijke inspanning vereist is) kunnen op dat vlak niet echt concurreren met de wagen.
De electrische fiets doet wel ook op dit vlak een inhaalbeweging door het feit dat beduidend minder spierkracht nodig is om vooruit te raken en het in die zin comfortabeler fietsen is.

3) Kostprijs/afgelegde km
De fiets zou hier normaal gezien de beste keuze moeten zijn
Aanschaf fiets, verbruik fiets, kmvergoeding fiets, zijn hier de belangrijkste factoren waarmee gerekend wordt. Normaal gezien allemaal in het voordeel van de fiets.

4) Gezondheid
Hier zou ook de fiets als beste keuze tevoorschijn moeten komen.
Zeker met de elektrische waarbij zelfs met heel povere conditie heel gemakkelijk winst te halen valt op dit vlak (wel liefst wat zorg om fietspaden uit te stippelen die niet vlak naast drukke autoverkeersaders lopen om wille van schadelijke uitlaatgassen en stoffen).
Velen doen hiervoor nu een inspanning in de plaatselijke fitness. Door het feit dat je met fietsen in feite twee vliegen in één klap slaat (zich verplaatsen/zich trainen) komt hier zelfs een mooie bonus van tijds en geldwinst bovenop (fitness bezoek en abonnement kunnen verdwijnen of afgebouwd worden).

Heel wat voordelen dus.
De reactie van de overheid lijkt me in dat opzicht nogal vreemd.
Een klein beetje bergaf of rugwind volstaan bijna voor iedereen om snelheden te halen die de 25 km ver overtreffen.
Als dus werkelijk de veiligheid in het geding is zou men dus in feite snelheidsbegrenzers moeten plaatsen (ik wil hier zeker niemand op verkeerde ideeen brengen hé )

In plaats van dus de vijs onmiddellijk te beginnen aanspannen zou men volgens mij beter de vijs iets lossen en in overeenstemming brengen met wat realistisch is.

Mijn voorstel:

Waarom de snelheid van snorfiets en elektrische fiets niet wat verhogen (persoonlijk denk ik aan 5 a 10 km/u meer).
Dus hulpmotor tot 30 a 35 km/u toelaten (hetgeen een snelheid is die door iedere fietser met gewone fiets ook gehaald wordt onder gunstige omstandigheden zoals rugwind of bergaf)
Hiermee komt men voor bepaalde trajecten zeer dicht in de buurt van gemiddelde snelheid die men met de wagen behaald.
Hetgeen een serieuze boost zou kunnen betekenen in het gebruik van dit vervoermiddel (waarvan bijna iedereen erkent dat het een verbetering met zich zou meebrengen op tal van vlakken).
²
maar godverdomme gigantisch investeren in fietsinfrastructuur !
*fietspaden met voldoende breedte, dikwijls makkelijk te realiseren langs spoorwegen tussen de steden (cfr fietsostrades prov Antwerpen) maar dan minstens dubbel zo breed en met belijnd traag en snel gedeelte.
*en rond die steden dezelfde infrastuctuur als fietsring.
*en in de steden als een kruis twee of drie dwars door het centrum snijdende assen kiezen waarin uitsluitend fietsers toegelaten worden ... op deze manier fiets je in gelijk welke stad op een heel aangename manier in een kwartiertje naar gelijk welk punt in de stad.

dit zijn, in vergelijking met de nodige investeringen om het autoverkeer enigszins rijdend te houden, echt marginaal kleine investeringen ... waardoor de tijdswinst van de fiets tov auto ,en zelfs gemotoriseerd openbaar vervoer, sterk vergroot wordt ...
indien daar echt op ingezet zou worden ... zou dat wel eens een kostenbesparing kunnen zijn op alle vlakken
Anna List is offline   Met citaat antwoorden