Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flippend Rund
De winkels zijn toe. Kun je het in twee zinnen samenvatten?
|
Neen, daar men eerst heel goed moet begrijpen wat er achter de sluier steekt. En juist dat zet Djavann eerst uiteen, de grote traditionele waarden van de "hojb" en "hayâd" van de vrouw en de "nâmoes" en "qeyar" van de man. Pijlers die heel de zaak van de sluier dragen. Het zijn zaken die te maken hebben met de menselijke seksualiteit en die een rangorde brengen in de mannelijke en vrouwelijke seksualiteit. Volgens de islam is de nâmoes de seksuele eer van de man, die steeds onschendbaar is die gewaarborgd wordt door de vrouw. En juist die eer mag niet aan andere mannen getoond worden. Juist het object van die nâmoes, de vrouw dus, moet verborgen worden voor andere mannen. Zo niet komt de seksuele eer van die welbepaalde man in gevaar. De qeyrat is juist de ijver en het vermogen waarmee de man die seksuele eer beschermt, en die in grote mate diens identiteit bepaalt. Daalt de nâmoes en hierdoor ook de qeyrat dan dreigt de mannelijke waarde te dalen. De oorzaak van die daling is steeds de vrouw die de waarborg voor dit hoog houden niet heeft volbracht. Dit zijn de hojb en de hayâ. Alles is daarbij gericht tot het enige referentiepunt, nl. de man.
Zolang u dat niet begrijpt, kunt u ook niet inschatten welk symbool de sluier eigenlijk is.