Los bericht bekijken
Oud 3 mei 2015, 10:32   #553
Spitting Image
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Dat Ernest Claes lid was van het VNV vóór de oorlog, daar kan ik geen probleem in zien, tenzij dat het VNV niet erg democratische was. Maar goed. Maar dat hij VNV-er blééf tijdens de oorlog en dan in het geheim, en dit tijdens zijn proces bovendien nog ontkende, dat is er bij mij te veel aan.

Een pikant detail: na de oorlog zei Claes tegen Van der Elst op een IJzerbedevaart: "het VNV herleeft!" Dit vertelt ons Van der Elst, de eerste voorzitter van de Volksunie in zijn memoires. Toch een leugenachtig ventje die Ernest Claes, niet?
Ik had het niet over Ernest Claes, maar over de vele honderdduizenden Vlamingen en Vlaamsgezinden die lid van VNV waren door dezelfde vleesmolen van de collaboratie te draaien, ook al hadden die mensen niemand iets in de weg gelegd, misschien zelfs veel goed gedaan hebben. Jouw generalisering naar alle VNV'ers toe is gewoonweg belachelijk en zelfs vals. Daar ging mijn tussenkomst over en ik merk dat je daar geen tegenargument voor hebt en je eigenlijk bekent dat achter elke reactie die je hier plaatst een puur belgicistische agenda inhoudt.

Laatst gewijzigd door Spitting Image : 3 mei 2015 om 10:32.
Spitting Image is offline   Met citaat antwoorden