Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky
Edinburgh heeft zowat 500.000 inwoners, dat kan toch al tellen.
Zonder het goed en wel te beseffen, is Peer een progressief en vooruitstrevend eiland in België. Een trendsetter en zelfs voor het historische Gent van de grote Daniël Termont.
|
Waarom een stadje in België als trendsetter van een uitgebreide zone 30 nemen ?
In Duitsland was Buxtehude (32.000 inwoners) in 1983 de eerste van een lange rij, toch tot 1986 als experiment:
Citaat:
http://www.zeit.de/1984/11/schonzeit...omplettansicht
In Buxtehude macht das Gasgeben keinen Spaß mehr: Seit dem 14. November 1983 dürfen Autos nur noch mit Tempo 30 über das Pflaster schleichen, Schonzeit für Fußgänger und Radfahrer im Rahmen eines Verkehrsversuchs. Die 32 000 Einwohner der Stadt vor den Toren Hamburgs sind geteilter Meinung über das Experiment, das zunächst bis 1986 andauern soll.
|
andere steden volgden of waren er wslk al (wereldwijd dan):
http://de.wikipedia.org/wiki/Tempo-30-Zone#Geschichte
Citaat:
http://en.wikipedia.org/wiki/30_km/h_zone#Europe
Europe
In European countries 30 km/h zones have been used widely. On September 1, 1992, the city of Graz, Austria, became the first European city to implement a city-wide 30 km/h limit on all roads except its largest. Significant 30 km/h zones are ubiquitous across the Netherlands. In Switzerland 30 km/h zones have been allowed by law since 1989 and they were first established in Zurich in 1991.[6]
|
Pakweg
beginjaren 90´s waren grotere zone 30 een feit in Europa, dus wat is de bedoeling dat je daar nu + 20 jaar later mee afkomt
?