Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spitting Image
Ik heb hier nog geen enkele Vlaams-nationalist anderen zien verplichten om Vlaming te zijn, ik heb hier al verschillende belgicisten mij zien verplichten om het Belg-zijn te aanvaarden.
Patriottisme kan men opleggen, nationalisme niet. Patriottisme gaat uit van tastbare dingen (grenzen, ID....), nationalisme gaat uit van het hart. Bij patriottisme wordt je geen keuze gelaten: je wordt verplicht bij hen te horen, ook al wil je dat niet. Voor nationalisme kies je vrij. Een patriot(tist) zal je met de vinger wijzen als je zijn 'patria' niet aanhangt, een nationalist zal niemand verplichten zijn visie over te nemen, niemand verplichten zich in te schrijven in zijn ideeën. Hij zal zijn ideeën verdedigen en uitleggen, maar ze niet opleggen aan anderen die zich daartoe niet geroepen voelen. Patriottisten zijn dan vaak ook 'veroveraars', nationalisten 'verdedigers'.
|
Het verandert niets aan het feit dat ik straks Vlaming word van nationaliteit zonder dat ik daar voor gekozen heb.
(nb: ik heb niks tegen de vlaamse onafhankelijkheid an sich, ervaar dit dus niet als een aanval tegen het vlaams nationalisme, wel tegen het argument dat nationalisten u vrij laten en belgicistische patriotten u dwingen).
Uiteindelijk wordt Vlaanderen gewoon Belgie 2.0. Logisch ook, Vlaanderen is een product van Belgie, en bestond niet in haar huidige vorm voordat Belgie zich vormde.