Het viel me op dat er vooroordelen heersen tgo de VAE op gebied van arbeid. Ik begrijp ze echter niet helemaal.
Dus zocht en vond ik een artikel.
Dubai, slavenparadijs
Ok, wie slikt er nu zoiets als zoete pap? De media is geen orakel of God dat alleen de waarheid spreekt.
Hebben de mensen zelf nog wel hersenen die ze (durven) gebruiken, vraag ik me soms af?
Hieronder dus een paar bedenkingen/weerleggingen van mij bij dit artikel:
Citaat:
Luxe en rijkdom lijken er binnen handbereik, althans voor de Emirati en Westerse expats – niet voor de honderdduizenden arbeidsmigranten die de stad telt.
|
Niet juist. (Hoog-)geschoolde arbeidsmigranten hebben wel een goed salaris en extra voordelen van de werkgever die zelfs tussenkomt voor onderdak (ook bij lage lonen) en in de scholing van kinderen. Je betaalt er ook weinig tot geen belastingen op loon (dit geldt ook voor lage lonen). Ik heb zelf zo iemand in de familie die daar in zeer goede werkomstandigheden werkt.
Wat wil men met dit soort taalgebruik eigenlijk zeggen? Dat een ongeschoolde bouwvakker ook in luxe en rijkdom moet zwemmen? Beetje serieus blijven.
Citaat:
Een staking bij bouwbedrijf Arabtec werd maandag met behulp van beveiliging beëindigd. Maar daar blijft het niet bij: de stakers worden grofweg uit Dubai gedeporteerd.
|
Waaruit af te leiden is dat de stakers misbaar of makkelijk vervangbaar en laaggeschoold zijn.
Die arbeidsmigranten krijgen bovendien onderdak aangeboden en hebben elke maand geld over om naar hun thuisland op te sturen.
Ik vind het dus eerder logisch en eerlijk dat Dubai het principe van "loon naar vraag, kwalificaties en werk" toepast.
Iets waar de rest van de wereld een voorbeeld aan kan nemen?