Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door babel
|
Een theoretische studie die al snel onderuit gehaald wordt door proefondervindelijke metingen in Denemarken na een limietverhoging van 110 naar 130 kmh (mei 2004 op 55 % van hun snelwegen):
1. de gemiddelde gereden snelheid ging zelfs duidelijk omlaag op alle snelwegen.
2. de snelheidsverschillen namelijk heel duidelijk af, want de 130 kmh had veel meer draagvlak bij de snelste foert-rijders, ttz die gingen duidelijk trager rijden, en de traagste rijders gingen iets sneller rijden.
3. Bijkomend effect was ook dat op de ~ 45 %-snelwegen waar de 110 kmh nog bleef de limieten iets beter gerespecteerd werden, ttz gemiddeld langzamer gereden werd.
4. Besluit: geef de autorijder wat meer geloofwaardige snelheidsvariatie - meer draagvlak - en hij geeft je iets terug: of noemer geloofwaardigere Vmax die veel korter bij de V85 liggen.
Cijfers zijn terug te vinden (gemakkelijk via Wiki).
Ook de statistische verkeersdoden op DK-snelwegen namen significant af na wat gewenning, ook daar zijn duidelijke evolutiecijfers van.
Maw die theoretische NL-studie bewijst helemaal niets.
Er zijn ook veel oudere (ook theoretische) studies die al geen directe relatie kunnen vinden tussen een snelheidslimiet en het aantal ongevallen en de ernst ervan op een wegsegment. Bestuurders kiezen hun snelheden zelf aan de hand van véle parameters, een Vmax is daar maar ééntje van, en hoe minder geloofwaardig die is tov van het wegbeeld en situatie-omstandigheden hoe minder significant in de ogen van de bestuurder. Een bestuurder kan evenzo aangepast veel trager rijden als de limiet. Een fixe lmiet is te beperkt.