Los bericht bekijken
Oud 8 mei 2015, 16:29   #622
Spitting Image
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
In die dagen? Een overbodige vraag. Misschien moet u zich wat verdiepen in de lectuur van 'Volk en Staat' en in de speechen van VNV-leider Staf de Clercq.
Je antwoordt niet op mijn vraag.
WAT maakte hen in die dagen antisemitisch?
Antisemitisme komt er niet zomaar plots als een regenbui.

En op de rest van mijn vragen, zie ik je helemaal niet antwoorden. Je bent wel heel selectief. Was dat antisemitisme niet bij niet-VNV'ers, dus enkel bij VNV'ers, aanwezig.?
De weinige VNV'ers die ik ooit gesproken heb over die tijd, hebben het nooit over joden gehad, laat staan dat ze zich antisemitisch uitlieten. Hun motieven waren Vlazmms -nationalistisch. Degene die ik het best gekend heb heeft zelf nog als Belgisch officier negen maanden in de kampen gezeten in de buurt van Breslau. Hij heeft zich in leven gehouden met het eten van chicorei of paardebloemen en kreeg alleen maar wortelen van de Duitsers, wat hem voor eeuwig een afkeer ervoor bezorgde. Verder heeft hij er een chronische ziekte aan overgehouden die hem tenslotte fataal is geworden. Nooit is hij als oorlogsinvalide erkend geweest omdat hij Vlaamsgezind was en dat niet onder stoelen of banken stak en de repressie ongenadig voor hem en zijn familie geweest is ofschoon hem niets anders dan zijn Vlaamse overtuiging kon verweten worden. En dat zijn van die zaken waar België en belgicisten fier over zijn.

Laatst gewijzigd door Spitting Image : 8 mei 2015 om 16:42.
Spitting Image is offline   Met citaat antwoorden