Oudere voertuigen volgend jaar verboden in Antwerpen.
Wat ik mij nu afvraag bij deze beslissing, is of dat het Antwerpse stadsbestuur er bij stil heeft gestaan dat deze regel het voor veel havenarbeiders onmogelijk maakt om het hoofdkantoor van hun werkgever, CEPA, te bereiken.
Daarnaast moeten havenarbeiders zich dagelijks aanbieden in het kot om te gaan kijken of er werk is.
Ook die plaatst ligt binnen de perimeter die gesloten word voor oudere wagens.
Maar ook de hoge scholen en universiteiten van Antwerpen liggen binnen de gestelde perimeter.
De twee bevolkingsgroepen die het makkelijkste op te jutten zijn, worden door deze regel het hardste getroffen.
Want veel havenarbeiders rijden met oudere wagens, omdat de wegen waar zij zich over moeten verplaatsen om naar hun werk te kunnen, zelfs in een vergelijking met de wegen in Afrika in slechtere staat zijn.
Studenten hebben hun geld nodig om de steeds hogere studiekosten te kunnen blijven betalen en zijn dus al blij als ze een oude wagen kunnen betalen.
Een derde groep die getroffen word, zijn de winkeliers van de goedkopere winkels. Want hun klanten zijn juist mensen die zich geen nieuwe wagen kunnen veroorloven.
Ik stel mij dus de vraag of het Antwerpse stadsbestuur wel enig besef heeft van wat de gevolgen gaan zijn van deze beslissing.
|