Los bericht bekijken
Oud 10 mei 2015, 13:21   #716
geertvdb
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hamac Bekijk bericht
http://forum.politics.be/showpost.ph...&postcount=572

Cultuur zijn alle gebruiken die courant zijn binnen een bevolkingsgroep en die niet ingegeven worden onder impuls van het voorzien van zijn levensonderhoud.
Dan is alles cultuur, tenzij het over werk gaat. En kinderen maken, denk ik. Maar dan is bingo spelen ook cultuur en de hond uitlaten ook. In de neus peuteren in de file ook.

En bovendien ... 'binnen een bevolkingsgroep' is al onmogelijk. Hoe kan 'gebruiken die courant zijn ' binnen een bevolkingsgroep blijven?
Rubens heeft een groot deel van zijn opleiding in Italië gehad.
Popgroepjes in Vlaanderen zingen meestal in het Engels.
Ik kan zo duizenden voorbeelden geven ...

Uw definitie is zo vaag dat ze geen betekenis heeft.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hamac Bekijk bericht

Cultuur kan dus zowel abstract omschreven worden door andere containerbegrippen zoals religie, taal, normen, volksgebruiken, kookkunst, muziek, sport, ..., als specifiek (bv de kermis).
Ok, om specifiek in te gaan op de kermis. Waarom vindt u dat dat onder de noemer cultuur moet komen?
Ik denk dat er zeker mensen zijn die enkel Bach en Bartok, en de gebroeders Van Eyck als cultuur zien. En een kermis waar muziek van Justin Bieber wordt gedraaid op de botsauto's, en uit een tombola kraampje constant de volgende kreet komt : 'altijd prrrrrrrijs!', met veel te luide boenke boenk muziek, er zijn mensen die dat NIET als cultuur ervaren. Hebben die mensen ongelijk?
geertvdb is offline   Met citaat antwoorden