Los bericht bekijken
Oud 11 mei 2015, 17:34   #772
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door geertvdb Bekijk bericht
Is het niet mogelijk om in 1 of 2 zinnen uw punt te maken? U zegt namelijk steeds hetzelfde.
Soms is het nodig om een punt langs alle kanten te illustreren, als het blijkt dat de tegenpartij het niet begrijpt he Basis pedagogie. Herhalen, herhalen, herhalen, maar telkens wat anders.

Citaat:
Een vrijheidsstrijder is niet hetzelfde als een collaborateur.
Inderdaad. Een vrijheidsstrijder is ene die met de winnaar meeheult, een collaborateur is ene die met de verliezer meeheult.

Het statuut van collaborateur of vrijheidsstrijder wordt namelijk pas bepaald nadat de winnaar bekend is geworden.

Citaat:
Een vrijheidsstrijder gaat in tegen de bezetter
Er is altijd een bezetter. Die bezetter kan de huidige staat zijn, of de toekomstige. Wat jij een "bezetter" noemt, is een die de poging onderneemt om de nieuwe staat te worden. Een bezetter wordt ook pas achteraf gekwalificeerd. Het is degene die verloren heeft.

Zo was bijvoorbeeld in 1830 de Hollander de "bezetter" omdat die verloren heeft, en waren de Belgen de vrijheidsstrijders, omdat die gewonnen hebben. Hadden die verloren, dan waren het de Belgen en hun vrienden die de bezetter geweest, en waren de Nederlanders de bevrijders geweest.

Citaat:
Ofwel wint hij en is hij de nieuwe machtshebber, ofwel gaat hij ten onder.
Als hij dan de nieuwe machthebber wordt, zal de "vrijheid" die zo bekomen is, nadien officieel gevierd worden, en zullen alle medestanders gevierd worden als vrijheidsstrijders. Degenen die weerstand boden tegen de nieuwe, nu officiele machthebber, zullen dan "collaborateurs met de vijand" genoemd worden.

Meer is daar niet aan.

Glorie aan de winnaar, pek en veren voor de verliezer.

Citaat:
Een collaborateur is het tegenover gestelde. Hij gaat mee met de bezetter, omdat hij denkt dat die de winnaar gaat zijn.. Dat kan goed uitdraaien, en dat kan slecht uitdraaien. Om hem een vrijheidsstrijder te noemen als het goed uitdraait, is een semantisch spelletje dat u speelt (wat u graag doet op dit forum). Maar voor zijn onderdrukte ex-vrienden en kennissen zal hij altijd een rat blijven.
Het is misschien zo dat hij zich meer onderdrukt voelde onder het regime dat zijn ex-vrienden aanhingen dan het nieuwe, he. Dat is een kwestie van persoonlijke overweging.

Citaat:
Ik ben er zeker van dat u mensen op uw werk hebt die u als kazakkendraaier kan bestempelen. Dat soort mensen heb je nu eenmaal overal. Het kan natuurlijk ook zijn dat uw collega's u beschouwen als de kazakkendraaier... Dat zou me niet verwonderen als ik uw bezig hoor.
Het proberen mee te gaan met de winnaar lijkt mij een bijzonder intelligente strategie, nee ?

Laatst gewijzigd door patrickve : 11 mei 2015 om 17:35.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden