Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve
Soms is het nodig om een punt langs alle kanten te illustreren, als het blijkt dat de tegenpartij het niet begrijpt he  Basis pedagogie. Herhalen, herhalen, herhalen, maar telkens wat anders.
|
Ik zou toch maar oppassen, mijn bomma van 95 herhaalt zich ook geregeld.
Citaat:
Inderdaad. Een vrijheidsstrijder is ene die met de winnaar meeheult, een collaborateur is ene die met de verliezer meeheult.
|
Leest gij wel wat ik schrijf? Ik zeg net het tegenovergestelde. Ik moet dat nu ook met mijn bomma doen. Die is wel 95. Welk excuus hebt gij?
Citaat:
Het statuut van collaborateur of vrijheidsstrijder wordt namelijk pas bepaald nadat de winnaar bekend is geworden.
|
Dat is een vergissing. Of iemand een collaborateur wordt niet op een vast tijdstip bepaald. Vanaf dat iemand meeheult met een bezetter is hij/zij een collaborateur.
Citaat:
Er is altijd een bezetter. Die bezetter kan de huidige staat zijn, of de toekomstige. Wat jij een "bezetter" noemt, is een die de poging onderneemt om de nieuwe staat te worden. Een bezetter wordt ook pas achteraf gekwalificeerd. Het is degene die verloren heeft.
|
Oh nee, zijt ge daar weer met uw ultra libertaire nonsens, en uw semantische spellekes.

Gaat ge na het woord 'collaborateur' ook met het woord 'bezetter' een idiote semantisch spelletje spelen. Wilt gij serieus genomen worden?
Citaat:
Zo was bijvoorbeeld in 1830 de Hollander de "bezetter" omdat die verloren heeft, en waren de Belgen de vrijheidsstrijders, omdat die gewonnen hebben. Hadden die verloren, dan waren het de Belgen en hun vrienden die de bezetter geweest, en waren de Nederlanders de bevrijders geweest.
|
Huh? Wat?

Mag ik u een tip geven. Ge moet af en toe nog eens nakijken wat ge schrijft, en u afvragen: kan een andere persoon die niet helderziend is, begrijpen wat ik bedoel?
Citaat:
Als hij dan de nieuwe machthebber wordt, zal de "vrijheid" die zo bekomen is, nadien officieel gevierd worden, en zullen alle medestanders gevierd worden als vrijheidsstrijders.
|
Wie zegt dat? In uw fantasie, ja. Denkt gij niet een bezetter respect heeft voor collaborateurs? Een bezetter gebruikt die, tot hij ze niet meer nodig heeft.
Citaat:
Degenen die weerstand boden tegen de nieuwe, nu officiele machthebber, zullen dan "collaborateurs met de vijand" genoemd worden.
|
Welke vijand? het volk dat onderdrukt werd?
Citaat:
Het is misschien zo dat hij zich meer onderdrukt voelde onder het regime dat zijn ex-vrienden aanhingen dan het nieuwe, he. Dat is een kwestie van persoonlijke overweging.
|
Neen, dat is loze speculatie, en een absurde poging om de motieven van collaborateurs goed te praten.
Dat is zinloos. Een collaborateur is net iemand die enkel egoistische motieven heeft.
Citaat:
Het proberen mee te gaan met de winnaar lijkt mij een bijzonder intelligente strategie, nee ?
|
Nu ben ik zeker dat uw collega's u beschouwen als een kazakkendraaier.