" Wapenbezit in België (GDS)
(Bron: Het Laatste Nieuws van 17 februari 2001)
Ons land telt
347.000 geregistreerde wapenbezitters, die in totaal een kleine
700.000 jacht-en verweerwapens hebben. Dat blijkt uit recente cijfers van het ministerie van Binnenlandse Zaken. De lievelingswapens blijven pistolen, revolvers, longrifles en riotguns.
Ons land registreert het wapenbezit sinds 1900 in een centrale gegevensbank. Uit deze gegevensbank blijkt dat Wallonië (204.000) aanzienlijk meer wapens telt dan Vlaanderen (143.000). Bij de indeling in provincies spant Henegouwen de kroon. (56.000 particulieren bezitten daar gemiddeld twee wapens) De intensieve jacht in Henegouwen is een mogelijke verklaring voor dit gegeven. Bij de Vlaamse provincies zijn Antwerpen en Oost-Vlaanderen koplopers; beide tellen ze 34.000 geregistreerde wapenliefhebbers. De cijfers zeggen natuurlijk niets over het onbekende wapenbezit en de handel op de zwarte markt.
Binnenlandse Zaken vermoedt dan ook "een groot aantal" niet-geregistreerde wapens."
bron:
http://aps.vlaanderen.be/statistiek/...wapenbezit.htm
ik denk niet dat ik me veiliger zal voelen als er nóg meer mensen wapens in huis gaan halen. uiteraard mag je jezelf beschermen, maar naar mijn mening is een moordwapen daar niet het best voor geschikt.