Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten
Altijd voorzichtig zijn met wie men citeert.
Zo zegt Flore Plisnier in de inleiding van haar boek dat u aanhaalt het volgende (de voetnoot is van mijn hand):
"Het is waar dat in intellectuele (1) en politieke kringen in Vlaanderen lang tijd geloof werd gehecht aan een andere mythe, dat wil zeggen het beeld dat de collaborerende Vlamingen idealisten waren die per ongeluk in het kamp van de verliezers terechtkwamen. (…) Intussen hebben de Vlamingen hun visie geleidelijk bijgesteld. Reeds in het begin van jaren tachtig gaf de televisiereeks ‘De Nieuwe Orde’ van Maurice De Wilde een knauw aan dat idealistische beeld; maar het is vooral de opkomst van extreem rechts in Vlaanderen die intellectuelen en deels ook politici stimuleert om de collaboratie in het noorden van het land te demystifiëren. Inderdaad, door achteraf de ontsporing van de Vlaamse Beweging in de richting van het fascisme toe te dekken, hebben de Vlaamse intellectuelen het Vlaams Blok –later het Vlaams Belang- in de kaart gespeeld. Zij hebben die partij aanvankelijk aanvaardbaar doen lijken in de ogen van de bevolking.
Vandaag is Vlaanderen de weg ingeslagen van een verregaande politieke, economische en culturele autonomie. Het voelt niet langer de behoefte om zich in de rol van eeuwig slachtoffer te wentelen (2) Gelukkig bestaan er nu tal van wetenschappelijke studies die het ware gezicht van de collaboratie in Vlaanderen laten zien. Vooral de publicaties van de Gentse historicus Bruno De Wever hebben op dat vlak ophef gemaakt. Dit gezegd zijnde, zal het nog lang duren om aan de hele Vlaamse bevolking uit te leggen da zij absoluut niets te winnen heeft bij het in stand houden van de mythe van Vlaanderen als onschuldig slachtoffer van de naoorlogse repressie en van een Belgische staat die uit was op wraak."
(Flore Plisnier, Te wapen voor Hitler, 2008, blz. 7-8)
Ik zou dit maar niet vergeten moest ik u zijn!
Vissen kun je niet verdrinken.
Btw: jouw voetnoot heeft geen enkele wetenschappelijke waarde, Roger, ook al wil je je als zelfverklaarde wetenschapper voordoen.