Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LiberaalNL
Klopt. Dat was een foutje. Punt is dat hij hetzelfde over de Krim heeft geschreven. Ik las over het woord 'Donbas' heen.
Wat betreft de Krim wel, maar niet wat betreft Donbas.
Mijn punt is dat de Krim lang niet zo Russisch is als Tomm voortdurend beweert. Bovendien vind ik de wijze waarop het gebied is geannexeerd in ongegeneerde 19e eeuwse nationalistische stijl levensgevaarlijk.
|
Ja, zo zien de Baltische staten of Polen dat b.v. Aan de andere kant heb je b.v. het Amerikaanse Stratfor dat stelt dat de acties van de Russen agressief
lijken maar in wezen defensief zijn. M.a.w.: het is voor het Kremlin geen doel op zich om meer gebied te veroveren of om de dromen van Groot-Russische ultranationalisten na te jagen (op wat nationalistische retoriek na, maar dat is meer voor het electoraat).
De doelstelling van het Kremlin is veel pragmatischer (en is al eeuwen dezelfde, ongeacht het regime): voldoende km's plaatsen tussen de grens tot waar potentieel vijandige troepen kunnen komen en Moskou. Na W.O. II liep die grens tot Berlijn: heel veilig ver van Moskou dus. Na de ineenstorting van de Sovjet-Unie kwam die grens plots gevaarlijk dicht bij Moskou te liggen. Men wist zich echter gesterkt door het feit dat er in Kiev een bevriend of op zijn minst neutraal regime aan de macht was. Als in Kiev plots een Russisch vijandig regime aan de macht komt, of zelfs de NAVO troepen heeft, dan is het nogal logisch dat het Kremlin erg nerveus wordt en dus iets terugdoet. De marinebasissen op de Zwarte Zee verzekeren door de Krim in te palmen is vanuit dat perspectief een minimalistische step, zeker als je de meerderheid van de bevolking er pro-Russisch is.
Citaat:
Nee: dat leidt geheid tot oorlog. Echter: ik had niet gekozen voor de Oder Neisse grens na de Tweede Wereldoorlog. Ik vind het eigenlijk schandalig dat tijdens en na de Tweede Wereldoorlog 12 miljoen Duitsers zijn verdreven: lang niet elke Duitser was een nazi.
|
Lang niet elke Duitser was een nazi, maar het is wel de schuld van de nazi's dat de Duitsers zo gehaat werden door de andere volkeren in Centraal- en Oost-Europa en dus verdreven werden. Hadden links het na W.O. I gehaald in Duitsland, was Duitsland vandaag veel groter dan vandaag. Het linkse internationalisme bleek vaderlanslievender dan het suïcidale Duits-nationalisme van rechts.