Beste Knuppel,
Ik vind de monarchie (het is adel: volgens de WP-encyclopedie is de koning één van de hoogste rangen in de adelstand) absoluut niet meer passen in de 20ste eeuw. Dit vooral omdat de koning niet democratisch verkozen is. Hij / zij is staatshoofd omdat hij / zij toevallig in de juiste familie geboren is.
Net nadat Flipke tot ere-doctor werd benoemd aan de KUL, zag ik een zelfklever van het TAK met de afbeelding van een ezel daaronder de tekst 'Ik wordt de volgende doctor honoris causa'. Ik vind het spijtig dat ik die niet ontworpen heb, want het drukt duidelijk uit wat ik over het doctorschap van onze Flip denk. In een interview met een ex-leraar van leraar van onze kroonprins staat duidelijk te lezen dat filip (net als Prins Woef, by the way) geen al te briljant stutent was, en ik druk me nog positief uit. Als ik een doctoraat wil behouden moet ik daar enorm hard voor werken, maar als het gaat om de kroonprins, die nota bene geen academische graden heeft behaald, dan kan die zomaar zijn ere-doctoraat krijgen.
Om nog even over de koningskinderen door te gaan: zij zitten in de senaat als 'senator van rechtswege'. Voor deze job zijn zij ook NIET democtarisch verkozen!
Ik heb me nog nooit een trotse Belg gevoeld! Maar de gedachte dat we binnen X-aantal jaren Filip als koning zullen hebben doet me huiveren. Albert is nog 'een gezellige bompa'; met voor een koning een matig gevoel voor humor. Als we daartegenover de stijver hark die Filip is plaatsen... Nou ja, you get the picture...
Zo ik hoop bij deze dat je vragen beantwoord zijn.
Groetjes,
Jan
|