Los bericht bekijken
Oud 19 mei 2015, 19:20   #260
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Klojo eerste klas Bekijk bericht
Mischien eens wat meer over de auteur van dat boek lezen ? Dan zou je weten dat hij zelf het woord 'genocide' niet durfde/wou gebruiken......

Zolang ik zelf geen bronnen vind in het Afrika-Archief in Brussel en andere archieven, en men mij geen controleerbare bronnen kan wijzen, dan ben ik inderdaad sceptisch. Ik heb totnogtoe namelijk geen systematische demografische studies daterend van voor 1912 gezien. Hoe kan men dan een 'schatting' maken van de bevolkingsdichtheid voor die tijd ? Ik heb wel rapporten gelezen over de dodelijke epidemieën die voorkwamen in de tijd van Congo Vrijstaat. Dat is waarschijnlijk ook op rekening van Léo te schrijven ?
Let wel, Léo was een smeerlap eerste klas die anderen het vuile werk liet opknappen, maar 10 miljoen doden door zijn regime ??????? Tenandere, als je je arbeiders laat creperen heb je op den duur geen werkvolk meer over, hé.
Het is niet dat het een recent verhaaltje is he.

https://archive.org/details/crimeofcongo00doyliala

Nu, ik heb me nooit in het verhaal verdiept. Maar het is zo een klassieke zaak, dat het mij niet zou verwonderen. Het schema is eeuwenoud, en werd al toegepast in de Oudheid. De conquistadores hebben op die manier voor goud en zilver de indianen uitgemoord, als slaven in de mijnen. Het is een heel klassieke strategie die door bijna alle imperialisten toegepast wordt.