Los bericht bekijken
Oud 19 mei 2015, 23:32   #295
fcal
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Het is niet dat het een recent verhaaltje is he.
https://archive.org/details/crimeofcongo00doyliala
Nu, ik heb me nooit in het verhaal verdiept. Maar het is zo een klassieke zaak, dat het mij niet zou verwonderen. Het schema is eeuwenoud, en werd al toegepast in de Oudheid. De conquistadores hebben op die manier voor goud en zilver de indianen uitgemoord, als slaven in de mijnen. Het is een heel klassieke strategie die door bijna alle imperialisten toegepast wordt.
De zeer kleine aantallen conquistadores hebben de indianen niet uitgemoord. Dat is gewoon gebeurd door de besmettelijke virussen en microben, die ze meebrachten uit Europa. Bepaalde graven in Mexico uit die tijd, die redelijk recentelijk onderzocht werden naar de doodsoorzaak, duiden op een sterfte van rond de 90% aan Europese ziektekiemen (mazelen, kroep, influenza, pokken ...). Men stelt nu nog iets gelijkaardigs vast in het Amazone-woud. Bij elke 'ontdekking' van een onbekend stamverband sterft circa 35 % van de populatie in de volgende 3 jaar. En dit ondanks allerlei voorzorgen, inclusief inentingen e.d.m. De conquistadores hadden het goud zo voor het grijpen zowel in Mexico als in Peru.

In Kongo lag dat helemaal anders. Daar stierven de blanken bij hoopjes. Leo2 dacht aan een 'Afrikaans' Java, maar dat was het helemaal niet. Weinig bevolkt, zeer primitief, was de aanvankelijke eerste rijkdom, die aangeboord kon worden het ivoor van de talrijke olifantenkudden. De laat-19de eeuwse jachtkarabijnen waren zo efficiënt, dat de overbejaging spoedig volgde. Toch bleef Antwerpen lange tijd de wereldivoormarkt bij uitstek.

De ontdekking door Dunlop van de luchtband, o.a. door het vulkaniseren van de latex, bracht een gigantische rubberboom op gang door het rijwiel en zoveel andere zaken. De vraag werd zo groot, dat het rendabel bleek de latex bevattende lianen in het Afrikaanse oerwoud te oogsten (eenmalig itt de hevea, die kan getapt worden). Op circa 1/6 van het grondgebied van Kongo was zo'n oerwoud, de bevolking was er dun gezaaid en dus werd er een soortement korveestelsel ingevoerd per dorp. Daarbij is grof geweld gebruikt maar genocide zou het einde betekent hebben van de opbrengst. Logisch niet? Dus ben ik het met Klojo eens op dit punt.

Een uiterst onfris verhaal, maar genocide nee, dat was anderzijds ook praktisch onmogelijk met de zeer kleine plaatselijke landmacht.

Laatst gewijzigd door fcal : 19 mei 2015 om 23:35.
fcal is offline   Met citaat antwoorden