Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kallikles
Dus goed, misschien overschat ik het louter geografische aspect bij Oekraïne en onderschat ik het aspect "cultuur en gemeenschappelijke (o.a. Sovjet) geschiedenis". Feit blijft dat wat er in Oekraïne gebeurd door het Kremlin onmogelijk anders dan als een Westerse agressie kan gezien worden.
|
Dan heeft het Kremlin een wel erg enge kijk op de wereld.
Dat veel Oekraïners aansluiting willen zoeken bij de EU heeft alles te maken met het feit dat de EU een blok is van (over het algemeen) hoogontwikkelde stabiele landen met een hoge levensstandaard, een functioneel rechtssysteem en ordelijke machtswissels bij vrije verkiezingen. Het "Euraziatische blok" daarentegen... Is het dan verwonderlijk dat "het Westen" van nature een zekere aantrekkingskracht uitoefent? Het Westen heeft daar geen dwang of agressie voor nodig.
Als je natuurlijk die factoren buiten beschouwing laat, als je geen enkele rekening houdt met wat de Oekraïners zelf denken, en alles uitsluitend bekijkt in functie van de (ingebeelde) geopolitieke strijd tussen Rusland en het Westen, dan kan ik me indenken dat wat in Oekraïne gebeurt overkomt als "Westerse agressie". Ook al is de werkelijkheid anders.
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies.
De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen.
Tezamen zullen wij overwinnen.
|