Los bericht bekijken
Oud 22 mei 2015, 19:34   #47
groentje
Minister-President
 
groentje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 september 2002
Locatie: Land van Kokanje
Berichten: 5.318
Standaard

Ik zie de km-heffing niet alleen als een belasting, maar vooral ook als sturingsmechanisme. En mits de modaliteiten verfijnd genoeg zijn, werkt dat een pak beter dan de verkeersbelasting, die even hard aankomt voor wie de auto slechts gebruikt om eens per week naar de supermarkt te rijden, dan wie elke dag van zijn villawijk in Brasschaat naar de Wetstraat rijdt om te gaan werken. Die wordt wat mij betreft dan ook beter afgeschaft, of op zijn minst flink verminderd, zoals ook Ben Weyts voorstelt.
De accijnzen zijn dan weer geen goed systeem voor een klein land als het onze, waar de grens nooit ver weg is en er al snel over de grens geshopt wordt. Een beetje vrachtauto rijdt tegenwoordig zonder problemen van de haven van Rotterdam naar Frankrijk zonder tanken, een personenwagen ook. Het laat ook de vele internationale gebruikers van ons wegennet niet meebetalen, wat uiteindelijk toch ook het doel moet zijn. Nu, ik zou de accijnzen op benzine en diesel wel behouden als extra steuntje voor de alternatieve brandstoffen, maar voor de maatschappelijke en milieukosten van het verkeer te dragen, volstaan ze niet. Een km-heffing doet dat beter.
__________________
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet. Beetje tragisch grappig eigenlijk hoe sneller de mensheid wil vooruit raken, hoe meer ze vast komt te zitten in zichzelf en files en te dikke puree.
Jeroen Boone
groentje is offline   Met citaat antwoorden