Voorlopers moet je een steuntje gunnen, ook bio-brandstoffen (die kan niet alleen uit voedingsgewassen gehaald worden), ook experimentele technologieën, tot ze op eigen benen kunnen staan. Maar ook die voertuigen zouden een km-heffing moeten betalen, en ik zou bio-diesel ook niet helemaal vrijstellen van accijnzen. Maar mijn grootste probleem is, dat onze mobiliteit eigenlijk te goedkoop is, en automobiele mobiliteit nog het meest. Wat verkeer aan uitstoot, maar ook aan ruimtebeslag, verkeersopstoppingen, verkeersongevallen... kost aan de maatschappij, wordt amper vergoed door de beperkte belasting die er op wordt geheven, ik ben dus niet tegen een belastingsverhoging op gemotoriseerd verkeer, natuurlijk gecompenseerd door een belastingverlaging elders.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet. Beetje tragisch grappig eigenlijk hoe sneller de mensheid wil vooruit raken, hoe meer ze vast komt te zitten in zichzelf en files en te dikke puree.
Jeroen Boone
|