Los bericht bekijken
Oud 22 mei 2015, 20:55   #54
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 53.005
Standaard

En alweer wordt de benzineauto onterecht stiefmoederlijk behandeld.

De benzineauto betaalt namelijk 58 % teveel qua externe marginale kosten:

Citaat:
http://www.tmleuven.be/project/mirae...apport_VMM.pdf
Internalisering van externe kosten van transport in Vlaanderen

Eindrapport

Studie uitgevoerd in opdracht van MIRA, Milieurapport Vlaanderen
Onderzoeksrapport MIRA/2010/10, december 2010

onderaan page 15:

Onderstaande figuur toont duidelijk dat via de huidige belastingen en heffingen op transport de overheid slechts een deel van de externe kosten recupereert. Over het geheel genomen is de mate van internalisering het grootst voor het wegverkeer en meer bepaald voor personenwagens. De benzinewagen betaalt zelfs te veel (158% volgens figuur 1). Voor de lichte vrachtwagens schommelt de mate van internalisering tussen 86% en 38%, afhankelijk of de brandstof benzine of diesel is. Zware vrachtwagens internaliseren tussen de 30% en de 66% van hun externe kosten, voor de reisbus is dit 29%. De graad van internalisering voor motorfietsen is ook relatief laag met 30%. Door de hoge subsidies voor het openbaar vervoer is er geen internalisering. De subsidies zijn ongeveer 4 maal hoger dan de externe kosten voor de lijnbus en 72 maal hoger voor de trein (nationaal vervoer). Wat betreft de andere modi (spoor, binnenvaart en zeevaart) is het duidelijk dat er niet veel belastingen geheven worden. De graad van internalisering is dan ook zeer laag tot onbestaande.

figuur 1 page 16

Figuur 1: Internalisering van externe kosten van alle vervoerswijzen, euro per 100 vkm (totale marginale externe kosten = 100%), Vlaanderen, 2008
of tellen plots al die studies niet meer ?

@groentje vertelt dus onzin. En vergeet de baten van het individueel personenvervoer.



Citaat:
De bijgaande figuur geeft die externe kosten en betaalde belastingen in eurocent per kilometer voor enkele scenario’s weer. Merk hoe de benzinewagen in elk scenario meer belastingen betaalt dan de externe kosten die hij veroorzaakt. Een dieselwagen daarentegen betaalt tijdens de spits in de stad nog niet de helft van de externe kosten die hij veroorzaakt.

http://www.tijd.be/opinie/column/Eer...35724-2337.art
Als men dit bekijkt ziet men al genoeg, kijk naar de betaalde belastingen = het zwarte punt, van de benzineauto (B) in de drie balkgrafieken zegt genoeg: de benzineauto betaald nu al veel te veel.
__________________
De vuile waarheid over ICE, Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 22 mei 2015 om 21:10.
Micele is offline   Met citaat antwoorden