Los bericht bekijken
Oud 24 mei 2015, 07:25   #1
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard Vrijwillige fiscaliteit.

De bedoeling van deze draad is om een discussie te openen over een idee waar ik mee speel. Ik weet niet of het al een "gangbaar" idee is, en ik weet niet of het een goed idee is. In deze draad wens ik gewoon intellectueel over door te bomen. Ik ben er zelf niet zeker van of ik het idee wil "verdedigen".

Het gaat om het volgende. De huidige fiscaliteit is liberticide, en een dwangmaatregel. Je bent gedwongen om in principe vrije en private handelingen aan te geven (economische relaties met derden), en in functie van het wederzijdse welzijn dat door die relatie met derden bekomen wordt, wordt een deel daarvan aangeslagen voor de staatswerking. Met andere woorden: hoe meer geluk je veroorzaakt voor derden, en hoe meer geluk derden jou brengen, hoe meer je afgenomen wordt.

Omdat de nationale sport er natuurlijk in bestaat om zijn eigen vrijheden wensen te vrijwaren en zich aan die dwangmaatregelen te willen onttrekken, en omdat mensen graag hun privacy hebben, moet men bovendien een heel leger aan vrijheidsdodende maatregelen invoeren, en een gans leger aan controleurs invoeren, die op den duur zelfs nog meer kosten veroorzaken (de ganse gedwongen papierwinkel, de boekhouders, de fiscalisten, de restricties en zo voort) dan wat er U afgenomen wordt.

Aan de andere kant moet de staat wel degelijk middelen innen om zijn werking kunnen door te voeren.

Vandaar dat ik aan een ander idee gedacht heb: vrijwillige fiscaliteit. Het bestaat er gewoon in om vrijwillig die eigendom aan te geven waarvan je wil dat de staat die erkent als zijnde jouw eigendom. De staat bepaalt dan zelf de belastingsvoeten en dergelijke hierop. Aan jou de keuze om je bezit aan te geven of niet. Als je het aangeeft, betaal je er de belastingen op zoals de staat het beslist (dat weet je op voorhand natuurlijk). Als je het niet aangeeft is dat bezit "vogelvrij" wat de staat betreft. Je kan je eigendom dan niet laten gelden voor de rechter, je kan er de politie niet voor inschakelen in geval van diefstal of dergelijke.
Het maakt natuurlijk dat gans het fiscale grotendeels een vermogenbelasting wordt. Er zou dan geen belasting meer geheven worden, noch op arbeid, noch op consumptie, noch op productie. Enkel vermogen. Maar dat gaat veel verder dan men zou denken.
Natuurlijk valt alle vastgoed daar waarschijnlijk onder. Het zou eigenaardig zijn van een huis dat je bezit, niet aan te geven. Want dan kan gelijk wie daar binnen breken, alles leeg stelen, en je kan de politie niet roepen, en de dief zal niet veroordeeld worden.
Maar ook alle contracten vallen daaronder. Want niet-aangegeven contracten zijn dan niet afdwingbaar voor een rechtbank. Als uw tegenpartij zijn contractuele verplichtingen niet nakomt, kan je die niet voor de rechter dagen als je dat niet aangegeven hebt.

Het zou een totale omslag zijn van de fiscaliteit, maar het zou enorme voordelen hebben. Ten eerste worden de productieve daden niet meer bestraft. Er bestaat dan zo niks meer als zwart werk, zwart geld, en dergelijke meer. Ten tweede zijn geen fiscale controles meer nodig. Ten derde zou een enorme papieren rompslomp overbodig worden: die dient enkel om fiscale controles te vergemakkelijken, maar is een geweldige frictie op het doen van zaken. Aangezien alles op basis van vrijwilligheid gebeurt, bestaat er geen belastingsfraude meer.

Wat denken jullie ?